Weer thuis - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

07 December 2009 | Nederland, Wilnis

Wilnis
Maandag 7 december 2009
1700 GMT+1

Inmiddels ben ik weer een paar dagen terug aan wal. Afgelopen vrijdagochtend kwam ik na 13 uur vliegen in de vroege ochtend aan op schiphol. De vlucht verliep rustig en vlot. We zouden om 0530u landen maar ik was om 0530 al met koffers door de douane.
Ik ben samen met mijn mentor teruggevlogen vanuit Singapore. Op het vliegveld had ik nog wel wat problemen met de bagage. Ik mag 40kg meenemen maar ik had tot mijn grote verbazing maarliefst 43 kg bagage. Gelukkig had mijn mentor niet zoveel bagage en kon één van mijn tassen op zijn naam mee. Zo kon ik een claim van ongeveer 100 euro voor overbagage vermijden.
Tijdens en na de vlucht zat ik me steeds af te vragen hoe ik ooit aan 43 kilo bagage kon komen terwijl ik met 25 kg ben weggegaan. Toen ik op schiphol mn koffers in de auto ging zetten ben ik eens gaan kijken hoe het kon dat het zwaartepunt van een van mijn tassen zo scheef zat. Er bleek een twist-lock in te zitten! Een grap die ik wel kon waarderen. Eenmaal thuis viel me op dat mijn koffer aan één kant ook zo vreemd zwaar was. En jawel, ook daarin zat een twist-lock. Tja, met 2x 7,6kg aan staal kom je wel aan 43 kilo bagage.
Later die dag heb ik nog even met het schip gemaild. De kapitein en MO1 bleken achter deze grap te zitten. Vlak voordat m’n mentor en ik van boord gingen hadden we de koffers bij de gangway gezet. Toen zijn we weer even naar binnen gegaan om iemand gedag te zeggen. In die tijd hebben de kapitein en MO1 twee twist-locks gepakt en die in twee koffers gedaan. Ze waren in de veronderstelling er één in mijn tas gedaan te hebben en één in de koffer van m’n mentor. Die koffer was dus ook van mij.

Op de een na laatste dag ben ik nog even bij het roer wezen kijken. Het bleek mogelijk om al varend bijna onder het schip te klimmen. Via een luik kun je vlak boven het roer komen. Een spectaculaire ervaring om te zien hoe het water vlak onder je met grote snelheid voorbij raast.

Weer een dag eerder had ik 's middags vrij gekregen om mijn koffer te pakken, mijn hut schoon te maken en om in de zon te liggen. Na een uurtje stil liggen in de brandende tropische zon had ik het wel weer gezien. Uitwaaiend in de wind, staande op het plateautje voorop het voorschip, zag ik een aantal dolfijnen. Ze hadden wel wat moeite om voor ons uit te zwemmen maar dat weerhield ze er niet van om vlak voor de bulb wat kunstjes te vertonen. Helaas moesten ze het al vrij snel opgeven, want we voeren toch net iets te hard voor ze. Toch aardig van die beestjes dat ze me kwamen uitzwaaien.

Langzaamaan begint het normale leventje weer, al ben ik er toch nog niet helemaal aan gewend. Het dagvullend programma van het leven aan boord is verruild voor een leven met weinig bezigheden op dit moment. Marieke is ook nog niet terug natuurlijk.

Er zijn ondertussen ook weer wat nieuwe foto’s geplaatst.

Filmpjes plaatsen lukt niet op deze site. Op onderstaande link is wel een filmpje te vinden. Deze heb ik gemaakt op 25 augustus bij het ankeren voor het Suez kanaal.

• 07 December 2009 - 19:58

Atty:

Hey Yorick,

Welkom thuis. Je mag je zeebenen verruilen voor landbenen. Nu eerst even vakantie houden? dan kun je er straks weer tegen aan.

groetjes Atty

• 08 December 2009 - 00:51

Rob En Jitske:

Hoi Yorick,
    Wat fijn dat je weer in het land bent. Zal zeker weer even wennen zijn.
    Wanneer komt Marieke weer aan land?
    Kom gerust eens langs voor een bakkie nu je het rustiger hebt.

Gr. Jitske en Rob.