Tegenslag - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yorick - WaarBenJij.nu Tegenslag - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yorick - WaarBenJij.nu

Tegenslag

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

26 September 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Indische Oceaan
Zaterdag 26 september
2100 (GMT+6)

De afgelopen weken was het grootse drukte hier aan boord. De kustreis in Azië verliep goed, maar uiteindelijk kregen we te maken met een heleboel ellende.
Voordat we Hong Kong aandeden moesten we een middag voor anker omdat we er anders veel te vroeg zouden zijn. Toen we het anker op wilden halen, werkte de ankerlier niet meer. In plaats van dat de ankerketting naar binnen kwam ging hij met een aardige vaart verder naar buiten. Een slipoverbrenging in de tandwielkast had het begeven. Na zes uur onderzoeken en repareren konden we eindelijk anker-op en Hong Kong binnen. Echter hebben we, om de bakboordlier te repareren de stuurboordlier moeten kannibaliseren. We varen nu rond met een redelijk werkende en een niet werkende lier.
Een paar dagen later zouden we rond de middag in Tanjung Pelepas, Maleisië, aankomen. 's Ochtends rond een uur of zes ging het echter mis. Op drie cilinders kregen we alarm door een gebrek aan cilindersmeerolie. De motor grijpt hierop automatisch in en zegt dan: 'bekijk het maar, vanaf nu draai ik alleen maar heel langzaam'. Gelukkig voeren we net vóór de druk bevaren Singapore Strait en konden we naar een veilige plaats manoeuvreren. Daar hebben we liggen dobberen totdat het probleem tijdelijk was verholpen. Dat duurde tot 0030u de volgende dag. Ankeren durfden we op dat moment niet, omdat we toen nog niet zeker wisten of we het anker ooit nog binnen konden krijgen.
We zijn de hele dag met z'n allen aan de bak geweest om de hoofdmotor te repareren. De oorzaak was ons niet helemaal duidelijk, laat staan dat we een oplossing konden verzinnen en ook nog eens uitvoeren. Met hulp van de leverancier van de motor hebben we na vele uren werk het probleem toch nog gevonden. Ik zal niet in detail uit gaan leggen wat er allemaal gedaan moest worden. Het kwam er in het kort op neer dat we tussen de krappe en hete onderdelen (85 graden) van de motor moesten kruipen om e.e.a. te inspecteren en te vervangen. Er is dermate weinig ruimte dat slechts enkelen daar konden komen. Ik was een van de 'gelukkigen' die er wel door paste en heb dus menig onderdeel geïnspecteerd en vervangen. Gelukkig heb ik dat kunnen doen zonder brandwonden op te lopen. Met de hete smeerolie, hete omgeving, heet gereedschap, in de meest onmogelijke houdingen zonder ergens op te leunen viel me dat niets tegen.
Door het vele en zware werk zouden we vandaag, zaterdag vrij krijgen. Maar helaas, de volgende werktuigen zijn alweer in elkaar gestort. Dit keer de separatoren. Dat zijn een soort van centrifuges die de brandstof schoonmaken. We hebben er drie staan voor de brandstof (ook nog drie voor smeerolie), waarvan er twee moeten werken en er nu twee kapot waren. Minstens één van de twee moest dus hoe dan ook aan de praat gekregen worden. Zo niet, dan raakt na een paar dagen de schone brandstof op. Met veel pijn en moeite hebben we er één aan de praat gekregen. Een groot deel van de dag zijn we daarvoor met 10 man bezig geweest om twee van die apparaten uit elkaar te halen, te inspecteren, schoon te maken, weer te monteren en vervolgens te testen.
In Hong Kong zijn we nog even de wal op geweest. Er zit een metrostation naast de haven dus dat is erg makkelijk. We hebben wat door diverse delen van de stad gelopen. Op de terugweg zouden we met de veerboot terug gaan naar de andere kant van de stad. Helaas helaas, we hadden de verkeerde genomen. We kwamen na een half uur varen op een super snelle catamaran uit in een volledig afgelegen vakantieoord. De enige weg terug was weer met de boot en die ging pas een half uur later. We hebben moeten rennen van de boot naar de metro en van de metro naar de haven om op tijd aan boord te zijn. Gelukkig waren we op tijd. Ondanks dat was het erg gezellig.
Nu zijn we op weg naar Europa, via de Golf van Aden en het Suez kanaal. Het zal dus nog wel even duren voordat we weer voet aan wal zetten.
Ondertussen ben ik halverwege mijn tweede stage. De volgende keer in Tanjung Pelepas hoop ik naar huis te gaan. Dat is, als alles goed gaat, op 3 december.

Gr. Yorick

• 26 September 2009 - 17:46

Ralph:

Ouwe schrale goedkope rotboot zo te horen!
    Maja als het eerste stuk gaat, gaat de rest ook stuk. Zo blijkt maar weer is..

Succes op zee Y'tje.

Mazzel.

• 26 September 2009 - 18:42

Sjoerd:

Heey Yorick

Nou eindelijk een reactie van mij. Het gaat daar wel lekker zo te horen. Maar ik had ff een vraagje wat bedoel je precies met kannibaliseren??
    Ik hoor het wel van je

Groetjes Sjoerd ;)

• 26 September 2009 - 19:49

Bert:

Ha die Yorick,

Wat een tegenslag en geen ANWB in de buurt. Maar je ziet maar met een paar goede rechter handen en doorzetten kom je heeeel ver. Je moet je zelf toch zien te redden op die grote plas water. Wel heet bij die motor is dat niet gevaarlijk? Nou ja ik sleutel wel aan mijn motor(fiets) dan begrijp ik in iedergeval. (denk ik).

Groetjes Bert.

• 27 September 2009 - 08:15

Irene:

Hoi Yorrick

Tjeetje je maakt wel wat mee op zo'n schip. Je zal je daar zo te lezen niet vervelen :-)
    Maar wel weer een leuk verhaal heb je geschreven.
    Succes met de reparaties op de boot.

Liefs Irene en Theo

• 27 September 2009 - 17:46

Atty:

Hoi Yorick,

Dat was aardig wat pech achter elkaar. Ondanks alles toch ook wel weer leerzaam, denk ik. Goed voor je C.V. Suc6 met je verdere stage, en een goede vaart.

groetjes Atty

• 27 September 2009 - 17:57

Niek:

Dag Yorick,

Ik dacht dat je op een vrij nieuw ding zat. Vallen dergelijke problemen niet onder de garantie (of doen daar op werven niet aan)? En door zelf te sleutelen loop je dan je recht op garantie niet mis?
    AL met al weten ze je wel lekker aan het werk te houden. Veel sleutelplezier en behouden vaart! Zo te horen loop de kans dat he laatste stukje moet roeien.

Groetjes, Niek

• 29 September 2009 - 16:52

Jitske:

Hoi Yorick,
    Wat een pech onderweg!
    Je leert er wel veel van.
    Hopelijk verloopt de rest van je stagereis zonder motorpech etc.
    Succes verder.

Groetjes, Jitske

• 03 Oktober 2009 - 15:06

Opa En Oma Esveld.:

Hallo Yorick,
    Wat hebben we met je te doen met al die narigheid. Maar jij als techneut zal er toch een boel van leren. In ieder geval het allerbeste en een goede en veilige vaart en hartelijke groeten.

Opa en Oma Esveld.