2000 kippen - Reisverslag uit Nansha, China van Yorick - WaarBenJij.nu 2000 kippen - Reisverslag uit Nansha, China van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

28 November 2009 | China, Nansha

Zaterdag 28 november 2009
1630u GMT+8

2000 kippen

In Singapore zagen we een schip uit de grootste serie van concurrent MSC. Deze schepen zijn opvallend, omdat het bijna de enige grote containerschepen zijn waar de brug (accommodatie/stuurhuis) voorop staat, gescheiden van de machinekamer. Op zich is het niet zo bijzonder om een schip uit die serie te zien, ware het niet dat deze net bezoek gehad heeft van een grote tanker. Op de druk bevaren wateren rond Singapore hebben ze een aanvaring gehad met een tanker. Over de oorzaak kunnen we alleen maar gissen. Misschien hebben de stuurman en kapitein van de MSC boot gedacht dat die tanker wel ruim achterlangs zou gaan, maar waren ze vergeten dat er die boot nog 200 meter boot achter de brug heeft, in plaats van de gebruikelijke 70 meter. MSC doet daarmee zijn naam eer aan: "More Scrap Coming"

In Hong Kong hebben we een container met graan geladen. Toen de kraandrijver de container in het ruim wilde zetten, heeft hij hem bovenop de geleiderails gezet in plaats van tussen de rails. De rails heeft daarbij de container doorboord, met een flinke scheur tot gevolg. De kraandrijver heeft dit niet gemerkt, of heeft gewoon zijn mond gehouden. Toen onze elektricien de volgende ochtend de koelcontainers ging controleren zag hij dat er flinke bergen graan onderin het ruim lagen. Naar schatting is er 15 kuub graan uit de container gelopen. De vraag is dan: hoe krijg je dat graan weer uit het ruim? We zouden het zelf kunnen doen, maar we hebben er het materiaal niet voor. Optie twee is 2000 kippen bestellen, maarja, zie die maar weer te vangen. Optie drie is een schoonmaakploeg van de wal. Ondanks dat onze kok zeer goed met kip overweg kan is de keus gevallen op optie drie. Gelukkig maar, anders zouden we drie maanden twee keer per dag een halve kip voorgeschoteld krijgen.
In Yokohama, waar alle containers in het betreffende ruim gelost werden, kwam er een bus Japanners. Niet, zoals we in Amsterdam gewend zijn, gewapend met camera, maar met bezem, schep of jute zak. Gedurende de hele nacht hebben ze al het graan in zakken geschept en als echte Hollandse dijkenbouwers stapelden ze die zakken netjes op twee grote 'flatracks' (container zonder zijwanden en dak).

De Japanse kustreis is alweer achter de rug. We zijn afgereisd naar het zuidelijker gelegen Nansha, de Chinese achtertuin van Hong Kong. De temperatuur is inmiddels weer gestegen naar een hoogte vergelijkbaar met de Nederlandse zomer. Deze week had ik van 13.00 tot 16.00 vrij, dus ik heb afgelopen woensdagmiddag nog even de strandstoel opgetuigd op het voordek om even te bakken in de zon. Donderdag heb ik aan dek sjorstangen geteld. Vrijdag heb ik samen met een medeleerling de hele dag twistlocks en stackers geteld. (stalen koppelstukken om containers aan elkaar te koppelen) Samen hebben we ruim 10000 van die dingen geteld, met een gezamenlijk gewicht van 60500 kilo.

Een paar uurtjes later...
We zijn net vertrokken uit Nansha. Om 2uur vannacht liggen we in Yantian, China. Dat is dan alweer de laatste haven waarvandaan ik met het schip vertrek. De haven daarna is Tanjung Pelepas, Maleisië. In het naastgelegen Singapore staat blauwe zwaan KL838 op donderdagavond te wachten om mij vrijdagochtend (4 dec) rond 0530u op Schiphol af te leveren.
Nog vijf dagen te gaan op de babyblauwe pakjesboot...

• 28 November 2009 - 18:37

Ralph:

Haha lekker bezig met het kippen-verhaal.

Ook een lekkere beundag gehad met je twistlocks en stackers ;)

Tot volgende week kapitein.

• 28 November 2009 - 18:37

Kip:

tok tok tok

• 28 November 2009 - 20:14

Bert.:

Yorick,

Je weet een gegrilled kippetje gaat er bij mij wel in, maar 2 is wel genoeg hoor!! 2000 Iets te veel. Maar een leuk verhaal weer en een goede reis met die zwaan.

Loods Bert.

• 29 November 2009 - 06:49

Jitske:

Hoi Yorick,
    Het einde van je stagereis is alweer inzicht. Succes de laatste dagen en een goede reis naar huis.
    Fijn dat je met de feestdagen weer thuis bent. Gr. Jitske en Rob.

• 29 November 2009 - 14:45

Elzemieke:

Haha leuk verhaal weer hoor. Maar is weer snel gegaan, vrijdag alweer terug!! Succes nog op je laatste dagen!!

Groetjes,

Elzemieke

• 29 November 2009 - 19:33

Atty:

Hey Yorick,

Je stage zit er bijna op. Een kippetje op het menu is niet verkeerd, maar zoveel? Kipvlees is wel goed voor je lijn. Jij kiest voor de blauwe zwaan, een hele goede vlucht toegewenst. Zien we je dan binnenkort weer bij V.U.???

groetjes Atty

p.s. je bent mooi op tijd terug voor de oliebollenactie. Goed getimed van je.

• 30 November 2009 - 14:48

Oma Kruiswijk:

Hallo,
    Wat een mooi verhaal...
    Fijn dat je het zo leuk heb...
    Na de boot wens ik je ook een goede vliegreis toe.
    Groeten Oma Kruiswijk

• 30 November 2009 - 19:44

Els En Fer:

Hi Yorick,
    Weer een leuk verhaal, maar voorlopig weer de laatste.
    We wensen je een heel goede thuisreis en hopen je vrijdag weer te zien. Groetjes

• 04 December 2009 - 13:07

Opa En Oma Esveld:

hallo yorick.

Vanuit Nieuw-Vennep ook een welkom thuis. Fijn dat je er weer bent, maar wat zullen we je verhalen missen. We hebben ervan genoten.
    Hartelijke groeten en tot ziens.
    Opa en Oma Esveld.