Chinezen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Yorick - WaarBenJij.nu Chinezen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Yorick - WaarBenJij.nu

Chinezen

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

14 November 2009 | Singapore, Singapore

Malakka Strait
vrijdag 13 november 2009
1530 (GMT+8)

Er zwerft hier een virusje rond aan boord. Iedereen wordt een paar dagen ziek: verkoudheid, zere keel, vermoeidheid, koorts. Allemaal niet te ernstig gelukkig, maar het kan knap vervelend zijn. Zeker als je moet werken in de machinekamer waar het een graad of 40 is. De laatste dagen is de luchtvochtigheid ook zeer hoog. Gelukkig mocht ik die dagen brandstofpompen van een hulpmotor vervangen samen met een MO4. Bovenop die motor was het echt bloedheet en er is helemaal geen ventilatie. Zweten heeft met zo'n luchtvochtigheid ook niet zo veel zin, maarja probeer het maar eens te stoppen. Met alle gedrevenheid hebben we uren zitten sleutelen. 5 liter water later was het werk weer gedaan. Na twee dagen had ik het virus er weer uitgezweet en ging alles weer zijn gangetje. Totdat er 's avonds een mail van kantoor binnen kwam...

Ik weet niet of ik het hier wel eens geschreven heb, maar een paar weken geleden werd bekend dat ongeveer 30% van de Denen en Britten bij Maersk weg moeten. Tevens worden er van die nationaliteiten geen leerlingen meer aangenomen als officier.
De directie van Maersk Ship Management Rotterdam heeft bekend gemaakt dat zij ook een plan hebben ingediend bij de ondernemingsraad om geen Nederlandse leerlingen meer aan te nemen. Reden: "... to shift her focus to internationalization (mainly Asia), there is no requirement to recruit new NL officers"*.
Zoals ze zelf zeggen komt het neer op "Zero recruitment in Europe"**.
Enige tijd geleden werd al aangekondigd dat er (als proef) Chinese officieren zouden komen op schepen van MSM Rotterdam. De reden daarvoor was dat er niet genoeg officieren te krijgen zijn (availability) en dat ze daarom Chinezen aannemen:
"The further globalisation of our crews is a requirement both from availability and cost perspective..."***
Inmiddels lijkt de 'availablility' al geen rol meer te spelen, aangezien ze alleen maar vermelden: "this could offer a company a cost saving of 30-80% per officer onboard"****

Chinezen zijn ook niet zo moeilijk, naar verluid varen ze twee jaar op en drie maanden af.

Tegelijkertijd kwam ook een andere aankondiging. Bij invoering van het huidige non-alcohol beleid (2,5 jaar geleden) op NL schepen zijn een aantal afspraken gemaakt. Een daarvan is dat we gratis en onbeperkt softdrink en maltbier mogen nuttigen. Een tijd geleden is dat al teruggedraaid naar een beperkt budget. Inmiddels hebben ze een voorstel ingediend bij de ondernemingsraad om iedereen weer te laten betalen voor zijn drinken.

Het zijn natuurlijk slechts voorstellen en ik heb er alle vertrouwen in dat de ondernemingsraad er het beste van probeert te maken, maar de kans dat Maersk nog Nederlanders aanneemt wordt hier zeer klein geacht. Menigeen vreest voor de volgende stap.
Deze stap lijkt makkelijk, want van de huidige leerlingen zijn ze zo af: als ze van boord gaan loopt hun contract af. Tot die tijd kosten ze bijna niets en verlagen wel drastisch de werklast aan boord. Leerlingen die 10 maanden hun best doen - voor een kleine vergoeding - om in aanmerking te komen voor een baan, worden met bijna lege handen naar huis gestuurd. Leerlingen die helemaal klaargestoomd zijn om te varen bij Maersk, waar zelfs geen inwerkperiode meer voor nodig is, worden straks aan de straat gezet.
Vele leerlingen hebben de intentie om bij Maersk te gaan varen en doen daarom hun beide stages bij dit bedrijf. Al die leerlingen kunnen straks waarschijnlijk bij andere rederijen achteraan in de rij gaan staan. Diegenen zullen, naar alle waarschijnlijkheid, geen eerste keus zijn, aangezien ze beide stages bij dezelfde maar andere rederij gevaren hebben. Daar bovenop nog eens het probleem dat schepen van Maersk grotendeels anders zijn dan de veelal kleinere schepen van Nederlandse rederijen.
Kortom: dit lijkt een ernstige verslechtering van onze kansen op de arbeidsmarkt. Tot slot moeten de ex-Maersk leerlingen gaan kiezen voor een baan als stuurman of machinist, aangezien er geen andere rederijen zijn die varen met Maritiem Officieren, die tegelijkertijd zowel stuurman als machinist zijn.

Wat zal er met de lichting leerlingen gebeuren die gepland staat om eind januari naar zee te gaan? Die zitten ook in een vervelende situatie, aangezien hun stagebedrijf hun geen toekomst biedt. Natuurlijk kunnen ze ervoor kiezen om bij een andere rederij te gaan varen, maar welke rederij neemt zo laat nog leerlingen aan?

Voor degene die de Engelse taal niet zo goed beheersen:
* Omdat Maersk zich meer focust op internationalistatie (voornamelijk Azie), is er geen noodzaak meer om nieuwe Nederlandse Officieren aan te nemen.
** Geen nieuwe officieren uit Europa
*** Verdere globalisering van de bemanningen is nodig in verband met beschikbaarheid en kosten
**** Dit kan leiden tot een kostenbesparing van 30-80% per varende officier

• 14 November 2009 - 12:25

Atty:

Hey Yorick,

Dit bericht geeft iedereen stof tot nadenken, wat ga ik nu doen? Hoelang duurt je opleiding nog na deze stageperiode?

Hebben jullie toch een beetje de Mexicaanse griep opgevangen tijdens de reis? Gelukkig voor jou duurde het niet zo lang. Als je terug bent in Nederland hoef je ook niet zo te zweten, het is hier niet meer zo zonnig. Echt herfst.

groetjes Atty

• 14 November 2009 - 12:55

Ruben:

Goede kans dat de huidige leerlingen wel worden aangenomen, maar dat er geen nieuwe stagecontracten met Nederlandse leerlingen meer worden afgesloten.

Dan wordt het wel tijd Chinees te gaan leren!

Ruben

PS. Het is hier overigens wel mooi weer hoor, stralend blauwe lucht!

• 14 Januari 2010 - 18:39

Jeremy De Kok:

Beste Yorick,

Begin november heb ik ook gesolliciteerd bij Maersk om daar mijn 1e stage te gaan varen. Alles was geregeld datum, plaats en tijdstip.
    2 Dagen van te voren krijg ik te horen dat het niet meer doorgaat!! vanwege de zelfde reden die in jou tekst staat.
    Jammer genoeg kan ik nu dus niet gaan varen bij Maersk. Dat was behoorlijk tegengevallen bij mij, mijn interesse ligt namelijk op grote 'oceaanreuzen' oftewel Maersk.
    Ik hoop nu dat het OR nogal wat te zeggen heeft, anders zou ik echt niet weten waar ik zou moeten varen later.

Veel succes verder met je carriere!

Groeten, Jeremy de Kok