Op jacht - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Yorick - WaarBenJij.nu Op jacht - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Yorick - WaarBenJij.nu

Op jacht

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

30 Oktober 2009 | Gibraltar, Gibraltar

donderdag 29 oktober 2009
2000u (GMT+1)

Inmiddels zit de kustreis er weer op. In Europa hebben we negen keer een haven aangedaan. In Gothenburg (Zweden), Aarhus (Denemarken) en Le Havre (Frankrijk) ben ik nog de wal op geweest.
In Gothenburg hebben we een middag door de stad heen gelopen. Best leuk stadje, maar minder groot dan ik verwacht had. 's Avonds hebben we gegeten in een super chique restaurant met Michelin ster. Bij binnenkomst hadden de bedienden gelijk door wat voor mensen we waren. We kregen een tafel in de kelder, achterin de hoek. Aangezien we geld apart moesten houden om met de taxi terug bij de boot te komen, besloten we voor het voordelige zondagsmenu te gaan. Als voorgerecht kregen we een kommetje sla met geraspte kaas. Het hoofdgerecht liet wat lang op zich wachten dus we kregen een tussengerechtje van het huis. Dat was een kleine wekfles ter grootte van een potje olvarit, met iets dat leek op tomatensaus. Echter was het geen tomatensaus, tenminste daar smaakte het niet naar. Zou het dan toch olvarit geweest zijn? Het hoofdgerecht was een, volgens speciaal recept bereid, stukje vlees. Het nagerecht heeft ook niet veel indruk gemaakt, want ik zou niet meer weten wat dat was. Allemaal haute cuisine, maar geen volle maag. Tja, als zeelui moet je daar ook eigenlijk helemaal niet gaan eten.
In Aarhus hadden we niet zo veel tijd. Ik ben alleen even naar het zeemanshuis geweest om een potje te poolen en even te internetten. Als het goed is staan er sindsdien foto's op deze site. Deze foto's zijn gemaakt tijdens ons uitstapje in Hong Kong, eind september.
In Le Havre zijn we, de drie leerlingen, de wal op gestuurd om een set draadloze telefoons te kopen. Onze telefooncentrale heeft het begeven en daar moest een noodoplossing voor komen, om vanaf de brug de kapitein en de machinekamerwacht te kunnen bellen. De telefooncentrale hier aan boord is trouwens al 15 jaar oud, ondanks dat deze boot pas 1,5 jaar geleden is opgeleverd.
Af en toe komen we nog steeds wat leuke Koreaanse grapjes tegen. Vorige week ook zoiets. De impeller van de buitenboordmotor van onze speedboot was kapot. Gelukkig hadden we een reserve dus ik had die motor uit elkaar gehaald en wilde de nieuwe impeller inbouwen. Toen bleek dat de impeller bij een 15 pk motor hoort, terwijl wij een 40 pk motor hebben.
Goed, weer even terug naar ons uitstapje naar Le Havre. Een taxi had ons afgezet bij een telefoonwinkel. Al gauw hadden we wat gevonden, maar we wilden toch even wat advies vragen om zeker te zijn dat we terug zouden komen met een werkend systeem. Maar dat hebben wij weer, het winkelpersoneel spreekt geen woord Engels. Met wat tekeningen probeerden we de beste man duidelijk te maken wat we moesten hebben, maar begrijpen deed hij het niet. Uiteindelijk hebben we de gok gewaagd en nu hebben we een werkend telefoonnetwerkje.

Het weer in Europa wordt langzaam slechter, reden voor een aantal rijke bootbezitters om hun jacht naar Azië te varen. Dit doen ze natuurlijk niet zelf, waar ik ze geen ongelijk in kan geven. Als je met zo'n klein bootje door de Golf van Aden gaat varen ben je niet helemaal goed bij je hoofd. Zodoende hebben wij nu vier jachten aan boord. Twee jachten staan in een ruim. De grootste staat aan dek, is 34 meter lang en 137 ton zwaar. De vierde staat ook ergens aan dek, te hoog om vanaf dek te kunnen zien en te laag om vanaf de brug te kunnen zien. We kwamen er een dag na vertrek uit Le Havre pas achter dat we een vierde jacht geladen hebben.
Het vervoeren van het grootste jacht gaf nogal wat problemen. Eerder die week was dat bootje al geladen aan boord van een andere pakjesboot van Maersk. Die is echter na een dag varen teruggekeerd naar Rotterdam; hij bleek niet goed geladen en gesjord te zijn. Hier staat hij met een wirwar van spanbanden vastgesjord. Aan beide kanten van het jacht staan containers, zodat hij niet van buiten te zien is. Het jacht zelf neemt plaats in van ongeveer 160 TEU. (een TUE staat gelijk aan een container van 6 meter lang)

In Rotterdam is een groot deel van de bemanning 'ververst'. Een bemanningswisseling heeft vaak effect op de algemene dagindeling van de leerlingen, ook deze keer weer. Nu gaat het als volgt:
Week 1: 8-10 zelfstandig wacht op de brug, 10-12 wacht met de MO4, 13-17 in de machinekamer, wacht op de brug bij aankomst of vertrek
Week 2: 8-12 in de machinekamer, 16-20 wacht op de brug met de MO1, achter maken bij aankomst en vertrek
Week 3: 8-17 in de machinekamer + machinekamerwacht, meelopen met de hwtk tijdens aankomst en vertrek.

Zelfstandig wacht lopen op de brug is natuurlijk het leukste. Voorheen liepen we ook wel een soort van zelfstandig de wacht, maar dan kijkt er altijd iemand over je schouders mee. Nu vaar ik helemaal zelf dit 100.000 ton wegende monster elke dag een stukje verder.

Het weer wordt hier met de dag beter. Langzaam maar zeker wisselen we het heerlijke koele Europese weer in voor tropische temperaturen. Een t-shirt onder de overal is alweer overbodig en de sjaal en muts kunnen ook weer de koffer in. Denk dat morgen de verwarming uit kan en de airco aan. Nog 'ff' naar Japan scheuren en op de terugweg naar Europa stap ik af in Maleisië.

• 30 Oktober 2009 - 11:31

Atty:

Hey Yorick,

Weer een leuk verslag. Je hebt nu gegeten in een restaurant met 1 Michelin ster, en je komt met honger van tafel. Hoeveel krijg je als je in een restaurant eet met meer sterren???? Je kunt beter naar een truckers restaurant gaan, dan weet je dat je voldoende te eten krijgt.
    Geniet van de warmere temperatuur, als je terug komt naar Nederland is het vast een stuk kouder.
    Als je zo'n een groot schip kunt besturen, is straks autorijden een eitje. Suc6 met de laatste loodjes.

groetjes Atty

• 30 Oktober 2009 - 17:39

Vivian:

He broer,
    De cijfers die op het potje van Olvarit staan, zoals 18 - 23, staan voor het aantal maanden en niet voor het aantal jaar! Misschien waren ze dat even vergeten? :-P
    En over de temperatuur: Misschien kunnen we gaan schaatsen, op natuurijs, als jij terug bent :-D Is toch weer wat anders dan die warme dagen in Maleise enzo :-)
    Tot over 5 weken!
    Xx
    Je zusje

• 31 Oktober 2009 - 15:45

Koen:

Hoi Yorick,
    wij waren in Vlissingen op een uitkijktoren. Toen zag ik een zeeschip. Waarom zit bij zeeschepen onder aan de boeg een punt/bobbel? En hoe heet dat?

• 02 November 2009 - 08:00

Marrella:

Hey Yorick,

leuk om je verhalen te kunnen lezen. Het is in ieder geval niet saai op zo'n boot!!! Wat een belevenissen...
    Maar goed zolang je de vluchtroute en de reddingsboten niet hoeft te testen komt het vast helemaal goed :D

Heel veel succes nog met de rest van je tocht!

groetjes Marrella