Kustreis - Reisverslag uit Nansha, China van Yorick - WaarBenJij.nu Kustreis - Reisverslag uit Nansha, China van Yorick - WaarBenJij.nu

Kustreis

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

12 September 2009 | China, Nansha

Nansha, China
vrijdag 11 september 2009
1430 (GMT+8)

We zijn net begonnen aan de
kustreis. Gisteren hebben we de bijna nieuwe terminal in Da Chan Bay (China) aangedaan en nu liggen we een paar mijl verderop, in Nansha, nog steeds China. Als het niet mistig zou zijn moet je
vanaf de ene terminal de andere kunnen zien. Echter,je hebt in China bijna nooit goed zicht. Is het niet de mist die het zicht ontneemt, dan is het wel de extreem vuile lucht. Een saillant detail: om die paar mijl verderop aan te komen, moesten we wel meer dan 50 mijl omvaren. (De tussenliggende ondiepte is slechts 5 meter diep) Aangezien we in beide havens alleen maar wat containers
hoeven te lossen, vraag ik me af of het niet goedkoper was geweest om een paar van die Chinezen op trekschuiten in te huren die even 200 containers naar de overkant
varen.
Zo'n reisje gaat door niet al te ruim en druk bevaren wateren. Het grootste deel gaat onder begeleiding van een loods. Natuurlijk doen we dat niet overdag maar gewoon lekker 's nachts. Prachtig om in het donker door de wateren van Hong Kong
te varen, waar de 40 verdiepingen tellende flats aan de waterkant niet veel
voorstellen vergeleken met de nog grotere bouwwerken die Hong Kong zelf telt. Al toeterend banen we ons een weg door het smalle water vergeven met kleine bootjes die ons over het hoofd zien(?!). De toeter komt zo weer aan z'n draaiuren en de
Hong Kong Chinezen niet aan hun nachtrust.
De Chinese papierwinkel is ook wel het vermelden waard. Als maatregel tegen de Mexicaanse griep moest van iedereen aan boord de
lichaamstemperatuur gemeten worden. Daarnaast moest iedereen met een vinkje en een handtekening verklaren de afgelopen twee weken geen intiem contact te hebben gehad met een varken.
Dat is nog niet eens alles. In het ondoorzichtige water rond China mogen wij geen afvalwater overboord pompen, ondanks dat het door een gecertificeerde installatie is behandeld. Wij houden ons maar braaf aan de regeltjes, alle beetjes helpen? Grappig om te zien dat er op meerdere plaatsen langs de route
rioolwater regelrecht in het water verdwijnt.

Het schiet al aardig op met het lossen hier in Nansha. 12 uur eerder dan gepland kunnen we vertrekken. De tweede helft van de avond kiezen we voor het ruime sop en kunnen we genieten van een weekend op zee.

Er staat ons over een dikke maand een grote bemanningswisseling te wachten. Zes van de acht bemanningsleden in hogere rangen worden in Rotterdam afgelost en
twee weken daarvoor wordt er al een MO4 afgelost.

Inmiddels is het weer ruim een dag later, zaterdagavond om precies te zijn.
Vanmiddag heb ik wacht gelopen op de brug. Mocht van de wachtdoende officier alles zelf doen dus heb met veel plezier, doch met een ietwat hogere bloeddruk dan normaal, dit bakbeest tussen de vissers door gemanoeuvreerd. Best een uitdaging om met zo'n groot schip tussen al die kleine (20m) vissersbootjes door
te varen. Op een gegeven moment stond mijn radarscherm vol met stippen die allemaal met een andere snelheid een andere kant op gingen. De truc is dan om door al die puntjes en streepjes op het scherm en weg te vinden, zonder er een
te raken. Gelukkig lukte dat zonder problemen.

Groeten uit China,

Yorick

• 13 September 2009 - 18:39

Atty:

Door te toeteren heb je snel veel mensen wakker. Stel dat je overal moest deurtje bellen, wel een leuk kinderspelletje, om dezelfde hoeveelheid mensen wakker te krijgen.
    Als je een containerschip overal tussendoor weet te loodsen, dan is straks je rijbewijs halen geen probleem meer???

groetjes Atty

• 13 September 2009 - 18:59

Jitske:

Hoi Yorick, met je stuurmanskunst zit het wel goed.Goede vaart!

• 14 September 2009 - 21:22

Ingrid:

Hoi Yorick,
    Misschien een domme vraag, maar ben je met dat grote schip wel wendbaar genoeg om alles te ontwijken? Lijkt me wel een hele ervaring om dat allemaal zelf te mogen doen.
    Goede reis verder.
    Groetjes,
    Ingrid

• 14 September 2009 - 21:46

Jacolien:

Wat Gaaf Yorick,
    Wat jij allemaal meemaakt...
    Ze vertrouwen je wel heel veel toe gefeliciteerd dat is een goed teken....
    Hoe smaakt het eten???Is het nederlands of Chinees....
    Groetjes Jacolien

• 18 September 2009 - 11:01

Fer En Els:

Leuk zo af en toe wat te horen over je zeemansleven. We lezen je verslagen met veel plezier < o.a over dat varken> en hebben de indruk dat je je geen moment verveeld .
    Wensen je nog veel succes en een behouden vaart.