Voor de tweede keer naar zee - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu Voor de tweede keer naar zee - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu

Voor de tweede keer naar zee

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

18 Mei 2009 | Nederland, Wilnis

Na een jaar radiostilte weer een berichtje van mij via deze weg.
Sinds een aantal dagen weet ik officieel naar welk schip ik ga en wanneer. Ik ben deze keer geplaatst op de Maersk Salalah, één van de 5 grootste schepen van de Nederlandse vloot. De andere vier zijn de zusterschepen -Stepnica, -Stockholm, -Salina en -Savannah.
Het schip is nog geen jaar oud, dus ik ben benieuwd of alle kinderziektes al verholpen zijn. Dit schip schijnt een stuk minder geautomatiseerd en luxe te zijn dan de Klaipeda. Als dat maar niet tegen valt, want ik ben wel gewend aan een super de luxe en doorgeautomatiseerd schip. Altijd weer een uitdaging!

Het schip vertrekt op 23 juli vanuit Tanjung Pelepas in Maleisië. Dat ligt vlak naar Singapore. Waarschijnlijk vlieg ik een dag eerder die kant op. Met een beetje geluk stap ik ook in die haven af, op 4 december. Dan heb ik totaal 301 vaardagen op zak, waar er 300 vereist zijn voor de vaarbevoegdheid. Strakke planning!

De reis zal er ongeveer als volgt uitzien:
Opstappen in Tanjung Pelepas, vervolgens direct via het Suez Kanaal naar Europa om daar een paar havens aan te doen (o.a. Rotterdam!). Dan gaan we weer terug naar Azië om o.a. China en Japan een bezoekje te brengen. Daarna doe ik dit rondje nog een keer, maar wel met andere havens.
Tijdens mijn vorige reis heb ik een deel van dit gebied al gezien, maar ik heb nog nooit in Europa gevaren. Dit vaarschema zal ook wel even wennen zijn. Tijdens de vorige reis hadden we elke maand een oceaanoversteek van 2 weken, dus even tijd om bij te komen. Nu heb ik nooit meer dan een dag of 5 achter elkaar zonder haven.

Het schooljaar zit er alweer bijna op, nog 7 dagen les. In principe zijn dat voor mij de laatste 7 dagen in de collegebanken, wat een best goed gevoel geeft. Het komende half jaar ga ik varen en het halve jaar daarna afstuderen. Dan komt er eindelijk een eind aan full-time leren, heerlijk.

  • 18 Mei 2009 - 21:43

    Michiel:

    leuk man! nog ff een jaartje en dan ben je geen student meer:P voordat je weggaat nog wel ff pilsen in de achtertuin met de vuurkorf he;)

  • 19 Mei 2009 - 06:05

    Irene:

    Hoi Yorrick,

    Alvast veel succes en we blijven je weer volgen.

    Liefs Irene en Theo

  • 19 Mei 2009 - 06:48

    Ralph:

    Lijp ouwe !!

    Ben benieuwd hoe alles dit keer zal gaan! Weer nieuwe ervaringen.

    Ik zie je.

  • 19 Mei 2009 - 14:54

    Vivian:

    Dus nog ongeveer 65 dagen, en dan weer ruim 300 dagen zonder broer! :-(
    Toch hoop ik wel dat het weer een leuke stage voor je wordt :-) Misschien zien wij jou schip nog wel ergens! Haha :-D

  • 19 Mei 2009 - 15:21

    Vivian:

    Foutje! Eeuh: 150 dagen.. Alsnog veel! :P

  • 19 Mei 2009 - 20:04

    Atty:

    Hey Yorick,

    Leuk bericht. Blijf maar uit de buurt van de piraten van Somalie. Een hele goede vaart toegewenst. Sterkte met de laatste lesdagen. Veel plezier en je houd ons vast op de hoogte van alle ervaringen.

    groetjes Atty

  • 20 Mei 2009 - 20:23

    Jitske:

    Hoi Yorick,
    Succes met de laatste loodjes op school.
    We blijven je weer graag volgen op deze nieuwe stage-reis.

    Rob en Jitske.

  • 03 Juni 2009 - 06:14

    Ingrid:

    Hoi Yorick,
    Een late reactie.
    Nog maar 2 dagen naar school en dan varen.
    Heel veel succes en plezier. En ik blijf je verhalen ook lezen hoor.

    Groetjes
    Ingrid

  • 16 Juni 2009 - 06:07

    Bert:

    Ha die Yorick,

    Ook jij gaat een aantal Europese havens aandoen. Dus de kans dat we je een halfjaar niet zien is niet zo groot. Maak er wat moois van en probeer ook wat van de landen te zien die je aandoet.

    Groetjes Bert.

  • 19 Juli 2009 - 09:52

    Marieke:

    Ja lieverd, nog een paar dagen en dan mag je weer lekker varen. Heel veel plezier en maak er wat van. Ik ga je missen...

  • 19 Juli 2009 - 10:25

    Opa En Oma Esveld:

    Hoi Yorick
    Ook wij wensen je veel succes op deze reis. Geniet ervan en natuurlijk blijven we jou en je verhalen volgen.Van ons een hartelijke groet en tot over een half jaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wilnis

2

-

Recente Reisverslagen:

07 December 2009

Weer thuis

28 November 2009

2000 kippen

14 November 2009

Chinezen

09 November 2009

De Golf van Aden voorbij

30 Oktober 2009

Op jacht
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 107498

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: