Indische Oceaan - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu Indische Oceaan - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu

Indische Oceaan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

05 Mei 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Indische Oceaan
4 mei 2008
1940u GMT+5

Inmiddels zijn we bijna in Jebel Ali (Dubai). Nog een dag of 3 te gaan. De ergste hitte we nu heel even kwijt. In Tanjung Pelepas (vlakbij Singapore) was het in de machinekamer 42 graden. Nu is dat een graad of 5 lager. In Jebel Ali zal het nog wel een stukje warmer worden. Gelukkig sta ik vanaf morgen weer op de brug die voorzien is van airconditioning.
Op weg naar Yokohama hebben we nog een storm moeten trotseren. Golven van meer dan 10 meter hoogte. Gelukkig kwam de wind van achteren in, we gingen alsnog 24 knopen (45 km/h). We hebben de koers wel een stuk moeten verleggen om een beetje
gunstig in de deining te liggen. Die grote golven hebben ook op dit grote schip veel effect. Je ziet het hele schip torderen (scheef trekken). Om te zorgen dat het bij torderen blijft moet je een koers zoeken waarbij ze het rustigst
beweegt. Als je naar buiten kijkt is het alsof je in een simulator vaart. Zulke hoge golven lijken onwerkelijk groot. Ik ben er niet zeeziek van geworden. Eigenlijk was het best lekker om te slapen met zo’n ruige zee. Zo’n beetje heen en weer wiegend. Golven tot een meter of 3 voel je niet of nauwelijks. Met zulk rustig weer heb je soms niet eens door dat je vaart.

Hier dan ook eindelijk antwoord op de vragen van m'n neefje Koen: Wat gebeurt er als er een container van boord valt? Tja, niet zo veel eigenlijk. We hebben geen kraan om hem weer aan boord te takelen dus kunnen we niets anders doen dan hem laten liggen en aan de schepen in de buurt doorgeven dat er ergens een container in het water ligt. Sommige containers blijven namelijk gewoon drijven.
Wat gebeurt er als je moet remmen? Remmen kan niet zomaar. Dicht bij de kust kan het wel, maar dan zijn we bijna 3 km verder voordat het schip stil ligt. Ver uit de kust duurt het erg lang voor de motor gestopt kan worden. Stoppen doen we dus bijna nooit. Als er gevaar voor aanvaring is wijzigen we de koers. Dat kan wel altijd snel.
Nog even een korte technische verklaring hiervoor: Op zee gebruiken we altijd de
asgenerator voor de stroomvoorziening. Dat is zegmaar een hele grote dynamo die op de schroefas zit. Als je ineens de motor zou stoppen is er ook geen elektriciteit meer aan boord (black out). Als het goed is springt dan snel de noodgenerator bij zodat we nog wel een beetje kunnen sturen. Een heleboel belangrijke (kleine)elektriciteits verbruikers hebben een eigen noodstroom- voorziening. De communicatieapparatuur, radars, sommige verlichting e.d. blijft altijd nog een aantal uren in werking.
Voordat de motor minder dan 65 RPM draait moeten er dus 1 of meer gewone generatoren aangezet worden. Dat kan op afstand gebeuren en gaat geheel automatisch, maar er gaat wel wat tijd overheen.

Tot slot nog iets heel anders. Afgelopen week is bekend geworden waar en wanneer
iedereen naar huis gaat. Ik moet op 12 juni in Los Angeles al naar huis. In Yokohama gaat er verder niemand van boord dus is het te duur om alleen voor mij wat te regelen. Ik mocht wel doorvaren tot Tanjung Pelepas (9 juli) maar dan is mijn medische keuring verlopen. Er zit dus weinig anders op dan met slechts 140 vaardagen op zak naar huis terug te keren. Juni klink nog heel ver weg maar is al over 5 weken! Dat betekent dus extra hard aan de slag om alle school- opdrachten op tijd af te krijgen. Moet ook gebeuren...
Aan de ene kant dus heerlijk om bijna weg te gaan, maar aan de andere kant ook weer niet omdat ik geen speling meer heb ik de planning van mijn taken. Twee weken korter varen scheelt toch een heleboel. Dus tja, geen tijd te verliezen; dus ik ga maar aan de slag haha!

Gr. Yorick

  • 05 Mei 2008 - 15:49

    Ingrid:

    Hoi Yorick,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. En wat voor een. Golven van 10 meter hoog? Net zo hoog als een huis toch, en dan lekker in slaap gewiegd worden? Ik kan me er niets bij voorstellen, maar ik heb dan ook geen zeebenen. Ik kan me indenken dat het hard doorwerken wordt, maar ook fijn om iedereen weer te zien. Behalve Marieke dan.
    Geniet nog maar even van je reis en succes met je takenboeken.
    Groetjes Ingrid

  • 06 Mei 2008 - 07:06

    Atty:

    Hey Yorick

    Lekkere storm met van die hoge golven. Mazzel dat je niet ziek werd. Je tijd zit er bijna op, dus de laatste loodjes. Succes met je schoolwerk en nog veel plezier in de laatste weken.

    groetjes Atty

  • 09 Mei 2008 - 16:01

    Elzemieke:

    He Ytje!! :) Ik word op vinkeveen al niet goed als t stormt maar jij hebt blijkbaar nergens last van, zelfs niet met golven van 10 meter haha ;) Zal dus nooit wat voor mij worden :P Succes met je opdrachten maar dat komt vast helemaal goed!!! :) En tot snel!!

    XX Elzemiek

  • 09 Mei 2008 - 20:32

    Loes Van Den Berg:

    Dank je wel voor de antwoorden aan Koen. Ik zal ze hem laten lezen.
    Ik heb inmiddels gehoord dat je misschien toch weer langer MAG blijven, dus succes maar verder.
    Oma van den Berg was trouwens zeer blij met je telefoontje op haar verjaardag. Goed van je dat je daar aan denkt.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 107557

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: