Stuurloos voor de kant - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Yorick - WaarBenJij.nu Stuurloos voor de kant - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Yorick - WaarBenJij.nu

Stuurloos voor de kant

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

21 Juni 2008 | Verenigde Staten, Los Angeles

Stuurloos voor de kant
-----
Pacific
Zaterdag 21 juni
1630 (GMT+11)

De afgelopen dagen/weken is er weer een hoop gebeurd aan boord. Het opmerkelijkste was toch wel de computerstoring tijdens de het verblijf in de haven van Los Angeles. Vlak voor het eten ging het brandalarm. Het is dan procedure dat iedereen naar de 'Harbour Control Room' komt en er twee personen op onderzoek uit gaan. Toen ik beneden kwam bleek dat, naast het brandalarm, het complete computernetwerk plat lag. Daarnaast deden alle PLC's het ook niet meer (PLC's zijn meet en regelcomputers; zonder beeldscherm). Op een grondig geautomatiseerd schip als deze heeft dat tot gevolg dat bijna niets meer werkt. De stroom viel gelukkig niet uit.
Na 10 minuten begon het eerste systeem, de startluchtvoorziening, op hol te slaan. (NB. Grote motoren worden niet gestart met een startmotor oid maar door lucht van ongeveer 28 bar in de cilinders te blazen. Die lucht wordt op druk gebracht door grote compressoren en opgeslagen in gigantische luchtvaten.) Het computersysteem zorgt ervoor dat de compressoren starten als de luchtdruk te laag wordt en stoppen als de luchtdruk hoog genoeg is. Doordat de computers niet meer werkten kregen de compressoren geen stopsignaal dus draaiden vrolijk verder. Als de luchtdruk boven de 32 bar komt gaan er veiligheidsventielen open, die de overmaat aan lucht laten ontsnappen. Dit gaat gepaard met gigantisch hard lawaai. De fitter kwam naar mij toe en zei dat hij een raar geluid hoorde in de machinekamer. Toen ik ging kijken bleek dat er al een veiligheidsventiel stond te blazen. De oplossing is simpel, gewoon de compressoren stoppen. Helaas bleek dat zo makkelijk nog niet, want de stopknoppen bleken ook via de computer te werken. Toen heb ik de hoofdschakelaars van de compressoren omgezet en keerde na 10 minuten de stilte terug.
Veel andere problemen deden zich niet voor. De oorzaak van de computer- storing bleek een doorgebrand printplaatje te zijn, dat de 24V stroomvoorziening naar de PLC's regelt. De elektricien heeft op provisorische wijze de boel weer aan de gang gekregen.

In Los Angeles ben ik twee keer de wal op geweest. Eén avond naar de Walmart en 'het' restaurant bij de jachthaven (was ik de vorige keer ook geweest) en één avond naar Hollywood. Nu zou je verwachten dat een plaats als Hollywood heel leuk is om te zijn, maar er is werkelijk niets indrukwekkends. Het was overigens wel erg gezellig beide avonden.

Afgelopen woensdag hebben we vermogensmetingen verricht aan de hoofdmotor. Dat houdt in dat we een ochtend heel hard varen en dan o.a. de drukken in de cilinders gaan meten. Het is een klus die op zich niet erg veel voorstelt, maar voor een eerste keer wel spectaculair is. De drukken meten we met een apparaatje dat we op de cilinderdeksel schroeven. Op de cilinderdeksels zitten hiervoor speciale afsluiters/kranen (indicateurkranen). Voordat het meetapparaat erop gezet wordt moeten de kranen eerst doorgeblazen worden. Hiervoor moet je ze even een paar seconden open zetten terwijl de motor draait. Je moet je voorstellen dat er dan uit een klein buisje met ongeveer 120 bar lucht naar buiten blaast. De eerste paar slagen komt er een hoop roet mee. Dat roet verbrand direct, waardoor er een 2 meter hoge brandende vonkenregen ontstaat. Eén kraan zat verstopt. Ontstoppen is simpel, je giet er gewoon wat water in. Op een gegeven moment raakt al het vuil in één keer los. De glazen appelmoespot waarmee de mo'er het water in de kraan goot explodeerde daardoor. Iedereen in de buurt droeg een veiligheidsbril en bleef lager dus niemand raakte gewond.

Over een paar dagen komen we aan in Yokohama (Japan). De week daarna hebben we elke dag een keer aankomst of vertrek dus wordt het erg druk. Na die drukte heb ik nog 4 dagen de tijd om bij te komen en ga ik proberen om alvast wat aan de Nederlandse klok te wennen, vroeg slapen en vroeg opstaan. Het tijdsverschil tussen Maleisië en Nederland is slechts 6 uur.
Als ik het goed uitreken heb ik nog maar en dag of18 te gaan. Klinkt alsof het nog een lange tijd is, maar voor mij betekent dat nog 1 week machinekamer, 1 week op de brug en nog een paar dagen machinekamer. De tijd vliegt...
Het ziet ernaar uit dat ik 10 juli thuis ben. 8 juli komen we aan in Tanjung Pelepas (Maleisië), 9 juli gaan we (een MO4 en MO1 gaan dan ook naar huis) van boord. We vliegen overigens vanaf Singapore, de vlucht duurt ongeveer 13 uur(zucht). Over een aantal dagen krijg ik de vluchtgegevens dus dat geeft wat meer zekerheid over de tijdsplanning. Maarja, ook dan is er eigenlijk niets zeker. Als we weer ergens oponthoud hebben bij één van de komende 6 havens loopt alles in de soep. De vorige keer kwamen we ook een dag later aan in Tanjung Pelepas. Na 168 dagen op een groot blauw koekblik over de oceanen te hebben gevaren maakt een dagje meer of minder natuurlijk ook niet veel meer uit.

• 21 Juni 2008 - 16:29

Ralph:

Gaaf Y'tje !

Vooral die vermogensmetingen lijken me geniaal om te zien, had dat pruttelende 12-cilindertje nog een beetje goeie compressie? ;)

Van de EK-gekte zal je wel bijna geen zak mee krijgen, wel balen want dat is echt weer mooi hier met alle chaos die erbij hoort..

Spreek je snel (lees: we mailen snel, haha).

enn voor je het weet is het tijd voor Vinkveen onveilig te maken..

Groetjes

• 21 Juni 2008 - 20:51

Atty:

Hey Yorick

Je kan natuurlijk van alles meemaken op zo'n schip, dan merk je ook hoe afhankelijk je bent van de techniek. Maar alles is weer opgelost. De EHBO doos kon achterweg blijven ondanks het rondvliegend glas? Gelukkig maar. Nog veel succes en doe je best om de laatste dagen door te komen.

groetjes Atty

• 24 Juni 2008 - 10:53

Ingrid:

Hoi Yorick

Zo zie je maar, niets is perfect, zeker de computer niet. Uiteindelijk is alles toch weer goed gekomen. Ze zeggen toch ook dat je alles een keer moet hebben meegemaakt.
    Hopelijk gebeurt het niet nog een keer voordat je van boord gaat.
    Veel succes met de laatste loodjes.

Groetjes
    Ingrid

• 24 Juni 2008 - 16:45

Michiel:

ey yorick, het zit er al weer bijna op.. ik zat er aan te denken om ff naar schiphol te komen als je naar huis gaat, maar zie net dat (als je met klm vliegt tenminste) je om 5.50 landt dus dat is een beetje te veel van het goede.. 13 uur is best lang ja, ik zie dat je wel met een vrij nieuw vliegtuig vliegt met je eigen tv'tje. kan je lkkr 13 uur lang films kijke en andre hazes luistere (ja zelfs dat hebben ze in het vliegtuig) nou veel plezier nog de laatste dagen en de groeten uit Mijdrecht

• 25 Juni 2008 - 18:59

Niek:

Dag Yorick,

Zo'n computerstoring op volle zee lijkt ook wel spannend. Wat doen jullie dan? Ik neem aan dat voor dat soort noodgevallen een paar kaarsjes aan boord zijn?
    Het zit er bijna op, kun je weer pannenkoeken bakken en eten (of heb je dat de afgelopen maanden tussendoor ook nog eens gedaan?)

Groetjes,

Niek.