De wal op in Jebel Ali en bijna naar huis... of ni - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu De wal op in Jebel Ali en bijna naar huis... of ni - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu

De wal op in Jebel Ali en bijna naar huis... of ni

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

11 Mei 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

22*30'N 60*00'E
zondag 11 mei
1300u (GMT+4)

Vrijdag ben ik met Rob, de andere leerling, de wal op geweest in Jebel Ali
(vlakbij Dubai), Verenigde Arabische Emiraten. Het was daar nog meer gedoe om de wal op te komen dan in LA. De immigratiedienst ging pas ’s middags om 15.00u open, omdat vrijdag hier hun ‘zondag’ is. Om bij immigratie te komen was al een hele kunst. Vanaf het schip moesten we eerst naar de ‘bushalte’ op de terminal. Vanaf daar werden we met een busje naar de eerste poort gebracht. Daar moesten we ons aan/afmelden, net hoe je het bekijkt. Vervolgens met de taxi naar de echte poort met immigratie. Die chauffeur bracht ons netjes naar de immigratie toe. Daar stonden we netjes te wachten tot we aan de beurt waren. Plotseling begon een man te roepen “all white people get out!” Wij weer netjes naar buiten en aan de taxichauffeur vragen wat er aan de hand was. Bleek dat we niet met korte broek van het haventerrein mochten. Raar volk daaro. Wij konden dus eerst weer terug naar het schip om om te kleden. Een uur later waren we weer terug bij de immigratie en mochten we naar buiten.
We wilden eerst wat van de stad gaan zien en daarna naar SkiDubai. De taxichauf
begreep niet naar welke stad we precies wilden. De prijzen die hij daarbij noemde waren iets boven ons budget. We gingen toen maar meteen naar SkiDubai, de grootste overdekte skihal ter wereld, in een land waar het geen uitzondering is
als het warmer is dan 40 graden. We zijn niet wezen skiën, daarvoor hadden we te
weinig tijd. Het is ook vervelend om daar je been te breken. Ik weet niet of de
ANWB ook gipsvluchten heeft vanaf Dubai.
Tijdens de taxirit vielen een aantal dingen op. Dat hele gebied bestaat uit
zand. Bijna nergens begroeiing. Er wordt als een malle gebouwd, maar bijna niets
is af. Overal halve flat/kantoorgebouwen, onderdelen van een verhoogd aangelegde
metrolijn, en nog veel meer zand.
Dat winkelcentrum is niet heel bijzonder, behalve dat het gigantisch groot is.
Vanaf het winkelcentrum hun je uitkijken over de skibaan. Die is echt geweldig
groot. De volgende keer, over een paar jaar, toch eventjes de ski’s onder binden.
Halverwege de avond moesten we weer terug naar de haven, want de immigratie ging
om middernacht dicht. We hadden al snel een taxi, maar deze wist de weg niet zo goed. In het begin reed hij een aantal keren verkeerd. Op het laatst reed hij nog drie keer verkeerd, maar dat kwam omdat we niet wisten bij welke van de drie havenpoorten we moesten zijn. Volgens de chauf op de heenweg was Gate2 hetzelfde als de MainGate, maar dat bleek niet zo te zijn. Na drie keer verkeerd gereden te zijn kwamen we toch goed uit. Nadat we bij de immigratie onze paspoorten en monster- boekjes opgehaald hadden zijn we nog even bij het zeemanshuis geweest. Daar kwamen we onze chefkok en Oekraïense elek(tricien) tegen. In het zeemanshuis heb ik nog even naar huis gebeld. Daarna gingen we met z’n vieren terug naar de binnenpoort en om 2330 zaten we in het havenbusje op weg naar het
schip.
Geen bijzonder spannend verhaal helaas maar toch weer wat van de wereld gezien.
Als ik hier een volgende keer ben nog een keer proberen om wat van de oude stad te zien of te gaan skiën.

De komende dagen zal het iets minder warm worden. Vrijdagmiddag was het in Jebel
Ali 38 graden en in de machinekamer 48 graden. Gelukkig stond ik op de brug die
voorzien in van airco.
Eerder deze week heb ik wel wat uurtjes gewerkt in de machinekamer. Toen was het
daar een graad of 38. De machinekamer instappen voelt dan hetzelfde als een warme oven opentrekken terwijl je er met je hoofd boven hangt.
Morgen om 1700 komen we aan in Salalah. In de loop van de nacht vertrekken we weer. Daarna varen we in 11 dagen naar Thailand.

Het is voorlopig nog even onzeker wanneer ik naar huis ga. De kapitein gaat proberen of ik in Thailand of evt. Taiwan opnieuw medisch gekeurd kan worden. Als dat lukt vaar ik door tot Tanjung Pelepas, Maleisië. In dat geval ben ik 10 of 11 juli thuis. Marieke komt waarschijnlijk 11 of 12 juli thuis.
Mocht de keuring niet doorgaan ben ik ongeveer 13 juni terug.

• 11 Mei 2008 - 20:28

Atty:

Hoi Yorick,

Wat dacht je, het is lekker weer, dus een korte broek en bruin worden? Maar ehh... vervoeren jullie geen TomTom's op het schip? zodat je die kan verkopen/verpatsen aan de plaatselijke taxi-chauffeurs. Dan kom je hopelijk sneller op de plek van bestemming. Bij jullie is het erg warm, maar hier hebben we ook erg mooi weer (25 / 26 graden) Ja had natuurlijk kunnen gaan skieen om af te koelen. Hopelijk lukt het voor jou om een medische keuring te krijgen zodat je nog wat langer kan blijven varen. Nog veel succes met alles in de laatste weken.

groetjes Atty

• 11 Mei 2008 - 20:59

Ingrid:

Hoi Yorick,

Je hebt aardig wat sightseeing gedaan in Dubai. Heb je ook nog dat hotel gezien in de vorm van een zeil? Je houdt dus voorlopig nog wel het warme weer. Maar dat is misschien beter dan de 10 graden bij Marieke. Ik ben benieuwd wanneer je nu naar huis komt. Misschien komen jullie wel op dezelfde dag naar huis. Dan hoeven we maar 1 keer naar Schiphol.
    Succes op je verdere reis.

Groetjes,
    Ingrid

• 17 Mei 2008 - 12:37

Oma Kruiswijk:

Hallo Yorick,
    Wat bijzonder om je verhalen te volgen...
    Wat is de kunde dan groot!!!
    En dan wat een verhalen jij schrijft ECHT
    GEWELDIG....
    Die temperaturen zullen voor mij te hoog zijn hoor dan kan je toch niets meer uitvoeren en of denken???
    Pas maar goed op je zelf...
    Is er op je slaapkamer wel een airco?
    Je bent vast en zeker wel erg bruin of valt dat tegen?
    Heel veel groetjes van Oma en Jacolien

• 24 Mei 2008 - 16:53

Jitske En Rob:

Succes met je verdere stage en hopelijk kan je avontuurlijke reis nog vervolgen tot half Juli.