Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Yorick - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Yorick - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

12 Maart 2008 | Singapore, Singapore

----
Drijven, op 11 poten Singapore aanlopen en uitzicht op de Maersk Kalmar!
----
Het is alweer bijna een week verder, na het laatste bericht en er is alweer een heleboel gebeurd.
Vanmorgen zag ik wat aan dek liggen: een duif die helemaal bekaf was. Bleek hij in 9 dagen van Rotterdam naar Singapore gefladderd te zijn, met vier enveloppen aan z’n poten! Pap, mam, Vivian, Theo & Irene, Rob & Jitske en andere ondertekenden bedankt voor de kaarten!

Afgelopen vrijdag zijn we uit Hongkong vertrokken, op weg naar Singapore. We hadden geen lading, stroom en wind mee, dus gingen we veel sneller dan verwacht.
Zondagmiddag werd besloten dat we tot de volgende ochtend gingen drijven. Anders zouden we veel te vroeg in Singapore aankomen. In principe drijven we de hele dag natuurlijk, maar hier betekent ‘drijven’ dat de motor afgezet wordt en
blijven dobberen tot we weer verder moeten. De volgende ochtend gingen we weer heel rustig verder varen.
In de loop van de middag kregen we wat problemen met de hoofdmotor. Eén cilinder
had een te hete uitlaatgassentemperatuur waardoor de motor automatisch een ‘slow
down’ krijgt (gaat langzaam draaien). Uiteindelijk hebben ze de brandstofpomp
gelicht (uitgeschakeld) en draait de motor dus met één poot (cilinder) minder.
Die ene poot draait natuurlijk wel mee maar er wordt geen brandstof ingespoten.
Gelukkig heeft deze motor 12 cilinders dus we kunnen er best een missen. Ze
denken dat de uitlaatklep van die cilinder lek is. Nu we weer voor anker liggen, wordt de uitlaatklep vervangen.

Sinds Hongkong hebben we een andere kapitein, die alles, wat de stagiairs
betreft, heel anders aanpakt. Deze kapitein laat me veel meer zelf doen en
betrekt me nog iets meer bij de navigatie op zich. Je moet je voorstellen dat er
een gedeelte op de brug (= stuurhut) is dat eruit ziet als een cockpit van een
vliegtuig. Vanaf een ‘luie’stoel heb je goed zicht op alle apparatuur, de radars
en natuurlijk zicht naar buiten. Nu moest ik in een van die stoelen plaatsnemen
- onder het motto van ‘hier gebeurt het’ - terwijl dat bij de andere kapitein
streng verboden terrein is. Dan mag ik natuurlijk wel al die apparatuur gebruiken, maar niet die stoel.
Vanmiddag bij vertrek uit Singapore ging het nog een stukje verder. Ik moest de
telegraaf (gashandel), boegschroef en het roer bedienen op commando van de loods. Dat is prachtig om te doen, de controle over het schip in handen hebben tijdens het manoeuvreren.

We zouden veel korter in de haven blijven dan aanvankelijk gepland, dus de wal op zat er niet. Tenminste dat dachten we. Om 1000u werd ik uit m'n bed gebeld dat
Rob en ik toch even de wal op mochten. We moesten wel al om 1530 terug zijn dus veel tijd hadden we niet. In fatsoenlijke havens word je bij het schip door een
busje opgehaald. Dat brengt je naar de poort, waar een taxi voor je gebeld
wordt. Hier gaat dat anders, we moesten lopend het haventerrein over op zoek
naar de poort. Daar natuurlijk paspoorten, walpas en andere papieren laten zien en stempelen. Toen konden we op zoek naar een taxi. Het duurde meer dan een uur voordat we in het centrum waren. Daar hebben we een gigantisch winkelcentrum doorkruist op zoek naar computerspelletjes. We hadden geld van de kapitein gekregen om die te kopen. Op het laatste moment wat gevonden en weer snel terug naar het schip. Daar kwamen we precies op tijd aan. Ondanks het haasten hebben we toch nog wat van de stad kunnen zien. Ook Singapore wordt uit het schema
geschrapt dus dit hebben we nog mooi even mee kunnen maken.

Tijdens de aanloop van Singapore heb ik af en toe even op de AIS gekeken of de
Maersk Kalmar - het schip waarom Marieke stage loopt - ergens in de buurt lag. En inderdaad, we voeren langs de ankerplaats waar zij liggen. Toen we afgelopen
middag in de haven lagen heb ik even contact gezocht via de VHF (marifoon) en
dat lukte. We hebben elkaar niet zo heel erg lang gesproken omdat de verbinding
niet altijd even goed was. Het valt ook niet mee om een kanaal te vinden waar je
niemand in de weg zit. Maar ondanks dat toch erg leuk om elkaar nog even te
spreken.
Het verblijf in de haven was te kort om alle benodigde brandstof te bunkeren
(overtanken vanaf een kleine tanker). Daarvoor liggen we nu ten anker. Straks
komt er een bunkerboot om de resterende 3300 ton zware olie over te pompen, ter
waarde van 1,3 miljoen dollar!
We liggen nu vlak achter de Maersk Kalmar, vanuit m’n hut kan ik m zien liggen.
Er zit een mijl tussen, dus helaas net even te veel om erheen te zwemmen. Ik heb
Marieke vanavond niet meer gesproken. Alle apparatuur is in gebruik, dus kan niet met haar praten.

Nu ga ik gauw m'n bedje opzoeken want vannacht word ik weer op de brug verwacht
als we anker op gaan.

• 12 Maart 2008 - 08:04

Mama:

Ja joh, Bij een verjaardag horen felicitaties, en als je zover weg bent: via een kaartje. Jammer dat ze zo vroeg zijn, maar beter te vroeg dan te laat. Het is niet te voorspellen hoelang de postduif erover doet.
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Je lijkt het echt naar je zin te hebben!! Geniet ervan. Je hebt nog zo'n 20 weken te gaan.
    groetjes, mama

• 12 Maart 2008 - 09:25

Atty:

Hey Yorick

Gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuk feestje van aan boord, als je er tijd voor hebt. Jouw werkweek ziet er denk ik iets anders uit als van iemand met een kantoorbaan. Het is erg leuk dat je van deze kapitein iets meer mag doen op de brug. Nog veel plezier de komende tijd en houd het schip heel en goed varende.

groetjes Atty

• 12 Maart 2008 - 10:31

Vivian:

Hij is pas over 4 dagen jarig, hoor! :o

Arme duif! Yorick, je moet m wel goed verzorgen! ;) Lekker warm bad voor zn pootjes :P

Leuk om te horen dat je nu veel meer mag van deze kapitein! Nu weet je ook hoe t is om op de stoel te zitten :)

Tot gauw!

• 13 Maart 2008 - 18:08

Niek:

Ik zat al een hele tijd op die duif te wachten, is ie al weg. Stuur je hem nog terug of moet ik zelf een duif regelen.
    Begrijp ik het goed en is een deel van de brug bedoeld is om het bootje te besturen. Wat doe met het andere deel? Staat daar een pingpong tafel of zoiets om de tijd de doden?
    Alvast een prettige verjaardag zondag en we zullen er een op jouw (rekening) nemen!
    Groetjes,

Niek.

• 13 Maart 2008 - 21:13

Hans En Loes:

Hallo Yorick,

alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Het is leuk om je teksten te lezen en te zien hoe enthousiast je bent.
    Je bent voor Jurgen en Koen nu wel een heel erg stoere neef
    Elk schip dat op een strand strandt (...) heeft nu ineens alle aandacht bij ons.
    We hopen dat je een hele prettige verjaardag zult hebben.

• 14 Maart 2008 - 20:30

Papa:

Alweer een WAUW-story Yorick. Een postduif,shoppen in Singapore, de magische stoel, Marieke in zicht en op de marifoon, en een tanker vol olie onder het motto 'gooi m maar vol' (moet jij de zegeltjes plakken of worden de airmiles automatisch bijgeschreven ?) dat geeft mij het gevoel 'daar wil ik bij zijn' maar ja, als de Kalmar al te ver zwemmen is......

veel succes en uiteraard een heel prettige verjaardag

• 16 Maart 2008 - 10:23

Niek:

Dag Yorick,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag (Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria, in de gloria, in de glooooriaaaaa. Hiep hiep hiep, hoeraa, enz). De muziek moet je er zelf maar even bij denken.
    Trek nog rusting een containtertje open en maar er maar een mooi feestje van.

Groetjes, Niek.

• 16 Maart 2008 - 11:25

Oma Kruiswijk:

Yorick,
    Hartelijk gefeliciteerd met je 20ste verjaardag.En dan zover weg....Vooral vandaag zullen er velen aan je denken.
    Doen ze op een schip ook iets aan je verjaardag of hebben jullie het te druk.
    Of heb je een vrije dag omdat je jarig bent,en kan je de wal op?
    Ik kijk uit naar je volgende bericht,jij vooral een hele fijne dag.
    Hartelijke groeten oma Kruiswijk

• 16 Maart 2008 - 11:30

Jacolien:

He Yorick,
    Ook ik wil je natuurlijk van Harte feliciteren met je verjaardag hoor.
    Leuk he al die mailtjes...dat is wel heel bijzonder lijkt me.
    Geniet inieder geval nog maar van alles wat je ziet,leert en natuurlijk meemaakt.
    hart.groeten vanuit een regenachtig Wilnis.Doei Jacolien

• 16 Maart 2008 - 12:01

Gerard En Greet:

Hallo Yorick,

van harte gefeliciteerd!
    En we hopen natuurlijk dat je nog veel van die mooie verhalen gaat schrijven.

Prettige dag verder!

Groetjes,
    Gerard en Greet

• 18 Maart 2008 - 03:40

Rob En Jitske:

Wat fijn dat de postduif op tijd is aangekomen.Wij hopen dat je fijne dag hebt gehad.Je hebt het goed naar je zin zo te lezen in je verhaal.Weer veel meegemaakt.Jammer,dat je Marieke niet even kan ontmoeten nu ze zo relatief dichtbij is. Succes met je verder stage!