Laatste dagen in Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Hongkong

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

05 Maart 2008 | Hong Kong, Hong Kong


De laatste dagen in Hongkong zijn aangebroken. Vrijdagmiddag gaan we anker-op en varen we rustig aan naar Singapore. Dinsdagnacht om 0200u lokale tijd moeten we daar gemeerd liggen. Dat wordt dus weer nachtwerk.
Vanaf aanstaande maandag sta ik weer op de brug. Vorige week was voor mij ook een ‘brug weekje’, maar ja, we varen niet dus er valt ook niet zoveel te leren daarboven. Overdag werk ik gewoon in de machinekamer en ’s avonds had ik twee uurtjes zelfstandig de wacht op de brug.
Deze week sta ik dus weer full-time in de machinekamer. Eén officier heeft altijd machinekamerwacht, van 0800 tot 0800 de volgende dag. Als de MO1 de wacht heeft, besteed hij dat altijd uit aan een stagiair, aan mij dus. Dat houd ik dat ik ’s ochtends, ‘s middags en ’s avonds een rondje moet lopen door de machinekamer om te kijken of alles werkt zoals het moet. Zo’n rondje lopen kost trouwens een klein uurtje, kun je nagaan hoe groot het hier is. Zo’n rondje heb ik inmiddels al vrij vaak gelopen, maar nog nooit kunnen ontdekken dat er iets mis was. Op zich een goed teken maar na al die keren vraag ik me toch af waarom ik dat nou toch elke keer doe. Tijdens mijn middagrondje kwam ik voor het eerst iets tegen dat mis was, een hulpmotor (motor die het schip van elektriciteit voorziet) lekte brandstof. Er bleek een lek te zitten bij een onderdeel dat een paar dagen geleden uit elkaar gehaald was. Helemaal geen ramp dus, ook de kans op brand is in zo’n geval zeer klein. De brandstof die we hier gebruiken
ontbrandt pas bij 800 graden, geloof ik. Het is alleen heel erg smerig. Als het 180 graden is, is het dampende zwarte troep,net stroop. Als het koud is, wordt het nog smeriger en taai. Gelukkig had ik het lek opgemerkt, anders hadden onze Indonesische vrienden weer een paar uur schoon kunnen maken.

Waarschijnlijk hebben we in Singapore nog even de mogelijkheid om de wal op te gaan. Als de mogelijkheid er is worden de andere stagiair en ik de wal op gestuurd om computerspellen te kopen voor het schip. Misschien komen we dan nog een internetcafé tegen, dan kan ik wat foto’s sturen. Aan de ene kant is het wel lekker dat we weer gaan varen, daar zijn we immers voor. Maar hier ten anker liggen heeft ook wel voordelen. We hebben geen containers aan boord dus ik heb uitzicht op zee. De noordoosten wind zorgt ervoor dat ’s ochtends de zon in m’n hut schijnt als ik wakker word. Dat ga ik
straks wel missen. Over een paar dagen heb ik weer het vertrouwde uitzicht op containers.

Wat dat afval betreft, daar wordt netjes mee omgegaan. Alles gaat gewoon de container in, daar hebben we er immers genoeg van. Thuis is het soms al vervelend om afval te scheiden in groenafval en restafval, maar hier is het net even erger. Wij hebben geen twee, maar 10 verschillende soorten afval. Een deel mag verbrand worden in de incinerator. De as daarvan en de rest van het afval wordt afgegeven in de havens. Het is overigens toegestaan om bepaalde soorten afval overboord te gooien, op een bepaalde afstand uit de kust. Maersk heeft
echter een ‘zero dumping policy’, wat inhoudt dat wij niets 'over de muur' mogen
gooien.

  • 05 Maart 2008 - 15:01

    Ralph:

    Jeez best verhaal weer Y'tje.

    Gaaf om te lezen!

    Succes nog aan boord !

    Groeten uit het mooie Mijdrecht

  • 05 Maart 2008 - 15:55

    Oma Van Den Berg:

    Goed dat je geen afval mee naar huis hoeft te brengen; onze kliko komt toch wel vol.Goede reis verder. Oma

  • 05 Maart 2008 - 22:26

    Atty:

    Hallo Yorick

    Dat is weer een leuk verhaal. Je hebt al veel rondjes gelopen voor niets, nou ja de laatste keer toch een lek ontdekt. Dus de controle rondjes zijn toch niet voor niets. Hebben jullie veel groen afval? en gaat dat op den duur niet vreselijk stinken? Ik ben al blij als hier de kliko op tijd wordt geleegd. Jullie mogen niets overboord gooien, ook geen etensresten? (kun je de plaatselijke vissen voeren) Heb je al eens een haai of een ander soort (grote)vis gezien. Een goede vervolgvaart toegewenst en veel plezier (ook met de computerspellen).

    groetjes Atty

  • 06 Maart 2008 - 07:32

    Michiel:

    iedere keer weer die mooie verhalen.. veel plezier nog..

    Michiel

  • 06 Maart 2008 - 16:48

    Jacolien:

    Wauw Yorick,
    Wat een mooi verhaal....
    Hoe vind je de cultuur daar of spreek je niet veel mensen daar.
    En is het eten erg afwisselend?
    Hutspot of boerenkool zal er wel niet zijn...laat staan de hemaworst Ha.ha.
    Hart.groeten Oma en Jacolien

  • 08 Maart 2008 - 17:38

    Papa:

    Hoi Yorick,
    het heeft even geduurd, maar je kon natuurlijk niet achter blijven bij Marieke en ook een lek ontdekken. Dan weet je gelijk weer dat je niet voor niets een inspectieronde maakt. Een pluim verdiend ! (tenzij je die hulpmotor zelf een beetje beroerd in elkaar hebt gezet....)
    Straks sta je weer 'op de brug' en dat roept nog een vraag bij mij op: hoe gaat het met de communicatie ? Veel in t Engels ? Bedien je ook de radio en is dat in de praktijk anders dan tijdens de cursus ?
    Nog even een mededeling over de Phoenix (your private vessel !): deze dobbert weer hoog op de golfjes nu het regenwater er uit is !
    groetjes uit het frisse Wilnis

  • 09 Maart 2008 - 19:44

    Rob En Jitske:

    Heb je nog wat kunnen zien van Hong Kong?
    Hoe gaat het toe in de nachtdienst bij jullie aan boord? Een goede vaart naar Singapore en succes aan boord.

  • 10 Maart 2008 - 07:33

    Ingrid:

    Hoi Yorick,
    Toch wel handig die stagiaires. Ze ontdekken nog eens wat. In ieder geval heb je niet voor niets gelopen.
    We wachten met spanning op je foto's.
    Veel plezier op je verdere reis.
    Groetjes Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 107526

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: