Medische keuring - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yorick - WaarBenJij.nu Medische keuring - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yorick - WaarBenJij.nu

Medische keuring

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

25 Mei 2008 | Vietnam, Hanoi

Ten zuiden van Vietnam
Zaterdag 24 mei
2000u (GMT+7)

Afgelopen donderdag ben ik dus(zie vorige bericht) in Thailand naar een ziekenhuis geweest voor een nieuw medisch certifi- caat. Het was helemaal niet duidelijk of ze daar wel de goede certificaten uitgaven, maar ik moest daar maar heen gaan en kijken wat er mogelijk was. De agent had een taxi geregeld en een uur na aankomst in de haven was ik in het ziekenhuis. De ziekenhuizen zijn daar
overigens zeer goed, in tegenstelling tot wat je zou denken. Op weg naar het
ziekenhuis heb ik toch heel wat ellende gezien. Het ziekenhuis ziet er net zo
netjes uit als een gewoon Nederlands ziekenhuis, alleen lopen hier allemaal
Thaise mensen, op zich logisch.
Om die keuring te regelen in het ziekenhuis was nog een heel gedoe. Zij
spreken/verstaan niet zo goed Engels en mijn Thais is ook niet zo denderend.
Uiteindelijk kwam er een, in Thailand wonende, Schot die alles regelde. Na
ongeveer een uurtje kon ik met de tests beginnen. Eerst werden mijn ogen en oren
getest. Na weer even gewacht te hebben werd ik verder onderzocht door een arts
op eventuele aandoeningen. Alles bleek prima in orde. Toen moest ik dat certificaat nog laten invullen door die arts. Na een tijdje was dat ook in orde,
alleen de geldigheidstermijn van het certificaat kon nu ineens geen 2 jaar zijn, (had ik wel overlegd met die Schot) maar slechts 6 maanden. Nouja, vooruit dan maar dacht ik. De rekening viel ook erg mee, 400 baht. Dat is gelijk aan 8 euro. haha!

Gisteren een en ander overlegd met kantoor en ik kan nu blijven tot Tanjung
Pelepas (Maleisie), waar we volgens de planning 8 juli eind van de middag
aankomen (12u NL tijd). Afhankelijk van de vlucht ben ik 9 of 10 juli thuis.
Marieke is 10 of 11 juli thuis. Komt mooi uit dus.

Laatst kreeg ik de vraag wat dat taken- boek nou eigenlijk is/inhoudt. Het
takenboek is een stapel ingebonden blaadjes dat gezamenlijk is opgesteld door alle Hogere Zeevaartscholen in Nederland. De basis is dus voor alle scholen hetzelfde maar iedere school heeft her en der wat aangepast. In het takenboek staan een aantal opdrachten en een zeer groot aantal vaardigheden.
De vaardigheden zijn dingen die je moet weten of kunnen. Mijn mentor tekent ze
af als hij het ermee eens is dat ik die vaardigheden beheers. Enkele voorbeelden
van die vaardigheden zijn wat te doen bij brand of man overboord, hoe je de
noodgenerator opstart, hoe er met afval omgegaan moet worden, weten hoe
blusinstallaties werken, omgaan met navigatieapparatuur, gebruik van speciale
gereedschappen, uitvoeren van bepaalde onderhoudswerkzaamheden enz enz enz. In
totaal zijn er zo'n 150 vaardigheden die deze stage afgetekend moeten worden.
Er zijn 5 hoofdopdrachten (taken) in en een voorbereidingsverslag. In dat
voorbereidingsverslag moet je alles beschrijven wat je aan boord tegenkomt.
(denk aan o.a.: bouw van het schip, navigatie-instrumenten, stuurmachines,
ankerlieren, ballastsystemen, voortstuwingsinstallatie,
elektriciteitsvoorziening, verwarmings- en koelsystemen, hydrauliek,
automatisering, veiligheidsmiddelen en ga zo maar door)
De vijf ander taken zijn:
1.: Oceaannavigatie
Routeplanning, plaatsbepaling en meteorologie
2.: Kustnavigatie
Gebruik van kaarten en boekwerken (o.a. stroming en getij), aankomsttijd
berekenen, loods aan boord nemen enz.
3.: Ladingsbehandeling
Hoe je lading vast zet, de lading en het laadplan controleert en wachtlopen in
de haven.
4.: Technisch onderhoud
onderhoudsmanagement, wettelijke eisen, beschrijving van uitgevoerd onderhoud
5.: Technische werkzaamheden
Hoe je met dieselmotoren omgaat, brandstof- en smeerolieverbruik en -kwaliteit,
wachtlopen in de machinekamer, machinekamerjournaal enz.)

Op zich hartstikke leuk om te beschrijven natuurlijk, maar het valt niet altijd
mee om na 8 uur werken in de machinekamer 's avonds nog een paar uur achter de
laptop te kruipen en aan die opdrachten te werken. Zeker niet als je de hele dag
in de machinekamer gewerkt hebt waar het bijna altijd warmer is dan 30 graden
(hoogst gemeten deze reis was 43 graden). Daarbij verhuizen we zeer regelmatig
van tijdszone ook best vermoeiend kan zijn. Straks moet de klok in 10 dagen 9
uur vooruit. Tegen de tijd dat ik daar aan gewend ben gaat hij weer bijna net zo
hard achteruit. Elk uur dat die klok een uur vooruit gaat slaap je minder.
Probeer maar eens elke dag steeds een uur eerder te gaan slapen. Als de klok
achteruit gaat kun je 's nachts een uur langer slapen. Klinkt mooi, maar ook dat
is op de een of andere manier toch slopend. Verder gebeurt het ook regelmatig dat we 's nachts aankomst of vertrek hebben. Ook altijd prettig. Het komt ook nog wel eens voor dat er 's nachts iets aan de hand is in de machinekamer waar je naar moet gaan kijken. We hebben ook al een paar keer een nachtelijk brandalarm gehad. Gelukkig in alle gevallen vals alarm.
Dit klink misschien allemaal alsof het ongelooflijk zwaar is hier aan boord maar
dat valt best mee hoor.
Dan nog wat ander dingetjes. Iemand vroeg eens hoe groot de container was die
wij als zwembad gebruiken. Nou daar gebruiken we geen container voor. Op een
klein zeeschip heb je vaak de mogelijkheid om provisorisch een zwembadje te bouwen. Hier is dat iets luxer. We hebben gewoon een openlucht zwembad op het 6e dek, lekker uit de wind. Overigens heb ik er nog nooit in gezwommen. De meeste vrije tijd gaat toch op aan het takenboek...
Om af te koelen van het warme weer (buiten en in de machinekamer) is een duik in het zwembad ook niet nodig. De hele accommodatie (de 'flat' waar we in wonen, werken en de meeste vrije tijd doorbrengen) is voorzien van airconditioning.
Meestal is het binnen gewoon 20 graden, of iets warmer (25 graden) als het
buiten extreem warm is 35-40 graden. Aan de ene kant super relaxed maar vaak ook
zeer ongezond. Als je, doorweekt van het zweet, de machinekamer uit komt (35-40
graden) en de accommodatie in stap voelt het aan alsof je een ijskast binnenloopt. Omgekeerd is het alsof je in een hete oven stapt.
De komende weken zal de temperatuur alleen maar zakken. We gaan steeds verder
van de evenaar af dus het wordt steeds aangenamer. De laatste week zal wel weer
erg zweten worden. In Maleisië kan het erg warm worden.

Met het weer van de afgelopen weken is het altijd lekker om 's ochtends of 's
middags een rondje over dek te lopen. Op het voordek eventjes bruin worden in de
brandende zon met een licht briesje. Genieten van een prachtig uitzicht over de vlakke zee en kijken hoe de boeg met een gigantische vaart door het water
snijdt. Even geen lawaai van allerlei machines, op de achtergrond slechts het
ruisen van de ventilatie in de ruimen. Heerlijk om en tot rust te komen en
meteen weer een klein beetje lichaamsbeweging. Even op en neer naar het voordek is toch een halve kilometer lopen.

• 25 Mei 2008 - 08:03

Irene:

Hey Yorick,

Gefeliciteerd. Leuk om te horen dat je weer goedgekeurd bent en je mag lekker blijven tot het eind van je stageperiode. Toppie hoor.
    Je hebt trouwens weer een heel leuk verhaal geschreven geschreven . Lijkt me echt wel vermoeiend die tijdverschillen. Maar ja alles went zullen we maar zeggen :-), niet dan.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

Liefs Irene en Theo

• 25 Mei 2008 - 09:30

Ralph:

Mooi verhaal weer Y'tje op deze zondagmorgen!

Wel beroerd zo een temperatuurverschil, dat is ook wel slopend. Ook dat tijdsverschil is niet alles.. Hoe wordt eigenlijk de tijd aangepast aan boord? Gebeurd dat automatisch verzonden vanaf sattelieten ofzo? Of krijg je een mailtje: Hallo vanaf nu is het 2 uur later. haha.

Beter dat je wat langer op stage kan, scheelt veel voor je takenboek en voor je stagedagen natuurlijk..

Ik spreek je wel weer !
    Bereid je in de komende tijd maar alvast voor het weekie Vinkeveen (6) hahaha ;-)

Groetjes uit het mooie (met vandaag droevig weer) Mijdrecht.

• 25 Mei 2008 - 11:48

Atty:

Hey Yorick

Ondanks al je werkzaamheden aan boord, weet je ook nog tijd te vinden om ons op de hoogte te houden. Het is je gelukt om goed door de medische keuring te komen. Gefeliciteerd. Het is natuurlijk altijd leuk om je stage periode te kunnen afmaken. Ook het takenboek bijhouden en invullen is een drukke bezigheid. Veel suc6 met het invullen. Nog een paar weken tijdsverschillen overbruggen en dan kan je thuis uitrusten. Het ga je goed,

groetjes Atty

• 25 Mei 2008 - 19:20

Oma Kruiswijk:

Van Harte Gefeliciteerd met de Geslaagde keuring !!!
    Fijn te horen dat je goed gezond ben.
    Zijn er ook die niet door de keuring heen komen?
    Wat kan je mooie verhalen schrijven enne wat een opdrachten....
    Geniet van de komende periode en heel veel succes met je takenboek.
    Groetjes van Oma en Jacolien

• 26 Mei 2008 - 10:43

Oma Van Den Berg:

Hey Yorick,
    Fijn voor je dat je gekeurd bent onderweg en nu toch 4 weken langer op zee kunt blijven!! Ik zal het wel fijn vinden om je dan weer te zien. Heel fijne tijd nog,groetjes van Oma

• 26 Mei 2008 - 16:34

Rob En Jitske:

Hoi Yorick,
    Wat fijn dat je je stage gewoon af kunt maken.Succes met het afronden van je takenboek.Het zal een hele klus zijn!
    Sterkte met de tijdsverschillen en de temperatuurschommelingen.

Groetjes,Rob en Jitske

• 28 Mei 2008 - 11:28

Michiel:

jaja het schiet nu echt op.. Ik schat nog een week of 6 ofzo.. Hoeveel dagen heb je er dan op zitten? Mijn stage is ook al bijna klaar.. nog ff doorbikkelen en dan vakantie.. beter gaan we in de vakantie weer ff een ouderwets avondje doen bij de vuurkorf. succes nog ff en de mssl..

Michiel

• 28 Mei 2008 - 17:09

Ingrid:

Hoi Yorick,

Zeker wel een opluchting dat je langer kan blijven. Nu heb je toch iets meer tijd voor je takenboek. Geniet nog maar even van je reis.

Groetjes Ingrid

• 28 Mei 2008 - 17:32

Papa:

Mooi geregeld jongen met die keuring in Thailand, dat geeft weer wat ruimte om behalve aan je takenboek (bedankt voor je uitleg !) ook weer mooie verslagen voor je website te schrijven en niet te vergeten de mooie timing met de stage van Marieke !!
    Prachtig is je beschrijving van het 'rondje dek' van een halve kilometer. Zonder lawaai over de oceaan racen - in de zon met een licht briesje - geweldig. Als ik lees levert dat (alweer) een WAUW gevoel op.

groetjes !!

• 01 Juni 2008 - 17:48

Ben Marsen:

Lijkt mij ook ongelooflijk mooi yorick, met zo'n grote boot toch dat machtige gevoel van snelheid te hebben ,lijkt me erg indrukwekkend.Mooie beschrijving van alle werkzaamheden en ook een leuk prijsje voor je keuring.
    Een prettige tijd nog gewenst.
    gr.ben.