Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Yorick - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Yorick - WaarBenJij.nu

Vancouver

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

01 Februari 2008 | Canada, Vancouver

Yorick

------

Gisteravond ben ik samen met de andere stagiair, een MO4 en een Britse
elektricien de wal op geweest in Vancouver, Canada. We zijn even wezen eten in
een restaurant in het centrum. Opvallend was daar het aantal daklozen. We zijn
niet lang op de wal gebleven want we moesten vanmorgen weer vroeg op.
Vanmorgen zijn we vertrokken. Het schip was bedekt met een mooie laag sneeuw.
Sneeuw schijnt niet veel voor te komen rond de kust van Canada, doordat de lucht
relatief warm blijft door het warme zeewater.
We zijn nu op weg naar Yokohama, Japan. Wanneer we daar precies aankomen weet ik
eigenlijk niet, maar we zijn wel een dag of 9 onderweg waarschijnlijk.
Na vertrek uit Los Angeles kunnen we de boegschroef niet meer gebruiken. Er is
ergens een afdichting kapot, waardoor alle smeerolie uit dat systeem direct in
zee terecht komt. Ben benieuwd of we voor die reparatie het dok in moeten. Onze
route is namelijk omgegooid omdat een ander schip ook problemen heeft met de
boegschroef.

Gisteren is hier het nieuws binnengekomen dat de nieuwe schepen van Maersk niet
met geïntegreerde officieren gaan varen, maar met conventionele werktuigkundigen
en stuurlieden. Wellicht is dat het begin van het einde voor de Marofs.

Verder heb ik eigenlijk niet zo veel te vertellen. Als jullie wat willen weten
hoor ik dat wel via de reacties die jullie hierop geven.

Gr. Yorick

Geschreven op dinsdag 29 januari om 1630 boordtijd. Het is hier 9 uur vroeger
dan in Nederland

----- bericht 2 -----

Een beetje vreemd, twee berichten zo vlak achter elkaar. Ik type de berichten
eerst op mn laptop en verzend ze daarna vanaf een scheepscomputer naar huis.
Eergisteren ben ik dus vergeten het bericht te verzenden.

Er is ondertussen al wel wat meer duidelijkheid over wat ze met ons schip van
plan zijn. Onze reis houdt op in Hong Kong. Dan gaan we ergens een week aan de
wal liggen voor de reparatie van de boegschroef. Daarna gaan we mogelijk een
maand voor anker liggen bij Japan om te wachten op lading. In verband met het
Chinese nieuw jaar is er straks weinig lading. Het is dan goedkoper om een schip
ergens voor anker te leggen dan het door te laten varen met half lege ruimen.

Geschreven op donderdag 31 januari om 2100u boordtijd. Het is hier 11 uur
vroeger dan in Nederland.

• 01 Februari 2008 - 21:04

Mama:

Ben je toch echt in Canada geweest! Ik hoop dat je ook in Japan wat meer ziet dan alleen de haven. Goede reis!!

• 01 Februari 2008 - 21:10

Atty :

hallo yorick,
    het begint wel goed he je reis. problemen met inchecken en nu met de schroef. geniet van je maand rust in japan. tijd om japan te verkennen en kun je misschien een cursus japans volgen. heel veel plezier.
    gr atty

• 01 Februari 2008 - 21:20

Niek:

Dat jullie problemen hadden vermoedde ik al, er stond plotseling een repair yard gepland. Dus toch toch geen lekke band!
    Waarschijnlijk zie meer van Japan dan van Vancouver. Je heb dadelijk blijkbaar een maandje uitzicht op Japan.
    Verder een goede reis (zolang dat ding nog vaart).
    Groetjes, Niek.

• 02 Februari 2008 - 09:04

Greet:

Hallo Yorick,

natuurlijk hebben we wel een paar vragen:
    Wat doe je de hele dag? Hoe ziet je hut eruit? Ben je al zeeziek geweest? Hebben jullie een goede kok aan boord, dus lekker eten?

Groeten,
    Greet

• 02 Februari 2008 - 15:45

Irene:

Hoi Yorick,
    Tjee wat een pech hebben. Maar wij hadden dezelfde vragen als Greet Maar verder hadden we nog een vraagje. Hoe is de oceaan??? Hoge golven???? Heb je ook nog misschien walvissen gezien?? Vertel , vertel...........
    Veel liefs van het vaste land Irene en Theo

• 02 Februari 2008 - 18:17

Papa:

hoi Yorick,
    eigenlijk zitten we te springen om meer informatie jongen !
    Van Marieke begreep ik dat je stage is begonnen met twee weken 'op de brug'. Grote vraag voor ons is wat je daar doet. Kijk je de kapitein op z'n vingers of de stuurman, stel je hem duizend vragen en zo ja welke of stellen ze vragen aan jou. Hoeveel uur per 24 u ben je daar mee bezig. Met hoeveel mensen staan jullie 'op de brug' en wat is hun rolverdeling ?
    Met welke snelheid steken jullie de oceaan over, zie je andere schepen alleen door naar buiten te kijken of ook via de radar. Herkent jullie radar ook andere schepen (bijv naam via transponder) of geeft ie alleen een stip met een streepje. Hebben jullie een systeem dat bijvoorbeeld een mogelijke botsingskoers signaleert en geeft dat systeem dan advies over wat te doen ? Of moet de stuurman zelf bedenken wat ie moet doen ? of denken jullie gewoon 'wij zijn groter' ?

Benadert je stage je droom een beetje ?
    (je vaart in ieder geval nu op een heel groot schip ver van Nederland....... nu nog die strepen op je schouders ?????)

groetjes en veel liefs

papa

• 03 Februari 2008 - 09:19

Ingrid:

Hoi Yorick,
    Leuk weer een berichtje van je te lezen.
    Als Marieke een mailtje van je krijgt vertelt ze ook wel wat (wees gerust we krijgen niet alles te horen wat je schrijft) maar het is toch ook wel leuk om het rechtstreeks van je te horen.
    De vragen die wij hadden zijn eigenlijk al gesteld, dus rest mij niets anders dan jou veel plezier te wensen op weg naar Japan.

Groetjes Ingrid(en natuurlijk ook de rest van het thuisfront)

• 03 Februari 2008 - 13:36

Opa En Oma Esveld:

Hallo Yorick,
    Van onze kant geen technische vragen, maar 'n dankjewel voor je bijdrage voor het houden van 'n leuke vakantie door ons zodra de nieuwe knie daartoe in staat is. Gisteravond 'n hele gezellige avond gahad, maar we (en vooral Marieke) hebben je toch wel gemist. Hebben je oortjes niet getuit?
    We wensen je nog 'n hele fijne reis met niet te veel pech. Van ons 'n lieve groet.
    Opa en Oma Esveld.

• 04 Februari 2008 - 10:16

Oma Van Den Berg:

Hoi Yorick,
    Wat zou opa trots geweest zijn als hij dit had mogen meemaken!!!!

Wij hebben dit weekend oliebollen gegeten vanwege de carnaval, maar helaas: geen Yorick-bollen.

Ik hoop dat je van de reis geniet

Groetjes, oma

• 04 Februari 2008 - 12:10

Elzemieke:

Hoi Yorick,

Wat ontzettend leuk om via deze site te lezen wat je allemaal meemaakt en waar je nu bent! Ik hoop dat je een goede reis naar Japan hebt en dat je daar wat kunt gaan zien van het land. Wellicht vind je wat leuke Japanners met wie je om een vuurtje kan gaan zitten en wat biertjes mee kan nuttigen haha ;-) Goede reis en ik blijf je site in de gaten houden!

Liefs Miek

• 04 Februari 2008 - 20:49

Oma Kruiswijk:

Hallo Yorick,
    Ik ben erg benieuwd moet je je eigen kleding wassen ? En eten koken??
    En hoe ziet je (slaapkamer ) eruit?
    groeten uit wilnis

• 05 Februari 2008 - 18:51

Rob:

We vinden het eluk om je reis te volgen. Kan je ook iets van sport doen aan boord? En is het een gezellige groep waar je in zit ? Veel succes
    Groetjes Rob en Jitske