Kerst op zee - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Yorick - WaarBenJij.nu Kerst op zee - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Yorick - WaarBenJij.nu

Kerst op zee

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

24 December 2010 | Finland, Helsinki

Oostzee
vrijdag 24 december 2010
1830 GMT+1

Afgelopen weekend lagen we in Hamina, Finland. ’s Zondags kwam er een gigantisch ijssculptuur voorbij, direct gevolgd door het achterschip van een kustvaarder. Ze hebben er twee dagen over gedaan om het aangevroren buiswater zover weg te bikken en te stomen, dat de luiken gelicht konden worden.

We zijn weer op zee, waar een schip hoort te zijn. Ze voelt zich thuis
in de golven, met ruimen (bijna) vol met papier. De zee is redelijk
rustig, de golfhoogte is hooguit twee meter. Rustig schommelen we heen
en weer. Het is hier op de Oostzee een stuk minder koud dan in Kotka,
Finland. In de nacht van woensdag op donderdag zijn we van Hamina naar
Kotka gevaren. Die havens liggen hemelsbreed maar een mijl of tien uit
elkaar. Snel varen is echter niet mogelijk, want het ijs ligt toch wel
een beetje in de weg. De motor had het er af en toe best moeilijk mee.
Ook de boegschroef heeft wat last van de kou. De olie voor de hydraulica is erg koud en gaat schuimen, waardoor de tank
overstroomt. Tijdens het varen dus even een paar keer op en neer naar het voorschip om olie bij te vullen. De kou viel eigenlijk best mee.De volgende ochtend ook nog eventjes een kijkje genomen bij de boegschroef. Toen viel de kou wel erg tegen. De gevoelstemperatuur kan
bij -5 graden en windkracht zes misschien wel -20 zijn, maar echte kou van -23 graden bij weinig wind voelt toch echt heel anders aan. Maar ik mag niet klagen, want 20 minuten later stond ik weer in de warme machinekamer. De matrozen staan bijna hun hele werkdag aan dek en die zijn tropische temperaturen gewend. Het is dan ook niet heel
verwonderlijk dat sommige Indonesiërs flink verkouden zijn.
Vanmorgen was het trouwens wel koud in de machinekamer. Voor het eerst
heb ik met een sjaal om in de machinekamer gelopen.

Het is bijna twee weken varen naar de volgende haven. Het droogdok zal
dus nog even moeten wachten.

Tja, dan is het weer bijna kerst. Ook voor ons is het een witte kerst.
Er ligt genoeg sneeuw aan dek. De kok was de hele week al wat gestrest.
Het einde van de proviand was in zicht, net als de kerst. Gelukkig
kregen we in Kotka de proviand aangeleverd waar we weer even mee vooruit kunnen. De stres zal voor de kok nog wel even aanhouden, want voor hem levert de kerst alles behalve vrije dagen op. Ik ben benieuwd hoe de kreeft en kalkoen morgen zullen smaken.

Via deze weg wil ik jullie fijne feestdagen toewensen!

Groetjes vanaf de Koningsborg

Yorick

• 24 December 2010 - 20:53

Ralph:

Fijne kerst y, we mailen!

• 25 December 2010 - 08:57

Irene:

Hoi Yorick

Wij wensen jou hele fijne Kerstdagen op het schip.
    Hopen dat de kalkoen maar mag smaken.

LIefs Irene en Theo

• 25 December 2010 - 14:04

Atty:

Hey Yorick,

Hele fijne Kerstdagen toegewenst, en dat het eten maar zeer smakelijk mag zijn. geniet ervan. Heb je misschien IJS toe?

groetjes Atty

• 26 December 2010 - 11:46

Hans:

Groetjes vanuit een wit Nederland.
    Fijne feestdagen, een prettige jaarwisseling en tot in 2011!