Nog even wachten op de olie… - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Yorick - WaarBenJij.nu Nog even wachten op de olie… - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

03 Maart 2011 | Zweden, Gotenburg

Ankerplaats Goteborg, Zweden
Donderdag 3 maart ’11
1845 GMT+1

Nog even wachten op de olie…

We zijn net aangekomen op de ankerplaats van Goteborg en het is nog even wachten op de bunkerboot. Dat geeft natuurlijk weer mooi de gelegenheid om nog even een verhaaltje te schrijven op dag 102 van deze in totaal 104 dagen durende reis.
Als er aan dek weinig te doen, is krioelt het in de machinekamer van de
blauwe overalls. Op de stuurman na was heel Indonesië vandaag in de
machinekamer om schoon te maken of om te schilderen. Door het vele
gesleep met motoronderdelen in het droogdok zat er op veel plaatsen geen
verf meer op de vloer. Hoog tijd voor sop-sop, plek-plek (met primer)
nog een keer sop-sop en tot slot een mooie glanzende laag aflak.
Het ijs hebben we inmiddels achter ons gelaten. Op zich best een
belevenis om door dat ijs heen te ploegen, maar echt lekker doorvaren
zit er niet in. Vooral op de terugweg vanaf Kaskinen gaf het ijs zich niet zomaar gewonnen. We waren rond een uur of 3 ’s nachts vertrokken en om 7.15 zaten we dermate vast dat we de ijsbreker maar weer geroepen hebben. Om half 1 in de middag kwam die ons eindelijk verlossen. Nog geen uur later zaten we alweer vast, maar we konden deze keer gelukkig zelf los komen. Tegen half vijf ’s middags hoorde ik de hoofdmotor weer tekeer gaan, dus ik ging maar eens een kijkje nemen buiten. Daar zag ik zo’n dik pak ijs dat ik meteen wist hoe laat het was: tijd om de motor te stoppen. Na een kwartiertje hard vooruit en achteruit slaan gaven ze op de brug ook de moed op en mocht de hoofd- motor genieten van een korte winter- slaap.
Rond 3 uur ’s nachts had de ijsbreker ons gevonden en konden we onze reis vervolgen. Daarna werd het ijs langzaam maar zeker dunner.
Ik heb niet zo heel veel foto’s gemaakt van het ijs, wel jammer
achteraf, maar een aantal foto’s zijn wel erg mooi geworden.

Na deze tussenstop is het nog 460 mijl varen naar Scheveningen. Met een
vaartje van 13 knopen zijn we daar ongeveer 36 uur zoet mee. Als de
bunkerboot een beetje op tijd komt zou het moeten lukken om zaterdag
rond het middaguur het anker uit te gooien voor het Scheveningse strand.

Voorlopig voor de laatste keer: gegroet vanaf zee

Yorick

• 04 Maart 2011 - 08:20

Ijsbeer:

Zonde van de nieuwe laag verf en antifouling, dat ijs. Of heeft ie niet zoveel te lijden?

Tot snel!

• 04 Maart 2011 - 16:16

Atty:

Hey Yorick,

Na zo vaak vast te komen zitten is het ijs vast niet meer leuk. Toch liever tropische temperaturen? Het levert wel werk op, je kan weer schilderen. Straks heerlijk uitrusten van alle klusjes. Een voorspoedige vaart tot je thuis bent.

groetjes Atty