Kerstmis op zee - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Yorick - WaarBenJij.nu Kerstmis op zee - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Yorick - WaarBenJij.nu

Kerstmis op zee

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

30 December 2010 | Spanje, Madrid

Golf van Biskaje / Atlantische oceaan
woensdag 29 december 2010
2100u GMT+1

Kerstmis op zee

Allereerst wil ik iedereen even bedanken voor alle reacties die jullie gegeven hebben op mijn reisverslagen! Ik vind het altijd erg leuk om die te lezen.

Afgelopen weekend was het dan zover: kerstmis. De kok heeft hard moeten
werken om er iets moois van te maken en dat is hem gelukt ook. Er
stonden een aantal heerlijke gerechten op tafel. Een grote kalkoen,kreeften, zelfgemaakte loempia’s en diverse salades en sauzen. Dat was dus een heerlijke maaltijd. De kajuit was (en is nog steeds) voorzien van diverse versieringen; werkelijk alles werd uit de kast gehaald. Een plastic kerstboom, kerstlampjes, en waarom ook niet: rood-wit-blauwe en
oranje vlaggetjes en een grote slinger met in grote letters‘HOERA!’.

’s Avonds voeren we door het Kattegat, een ‘smalle’ doorgang tussen Zweden en Denemarken. De Zweedse kust is volgebouwd met woningen, wat ’s avonds een zee aan lichtjes oplevert. Tussen alle lampjes door kon ik een grote kerstboom op een plein zien staan. Erg leuk. De rest van de kerst- en oudejaarssfeer moet ik invullen met de Nederlandse televisie en radio die ik via de satelliet ontvang. Ik vind het erg leuk om hier aan boord toch Serious Request en natuurlijk de Top 2000 te kunnen volgen.

Zondag, tweede kerstdag, was hier als een reguliere zondag. Wat deze dag echter bijzonder mooi maakte, was het weer. De temperatuur gaat hier al een week met de dag omhoog. De vorige keer schreef ik nog over
temperaturen van -23 graden, inmiddels is komt de temperatuur overdag boven de 10 graden uit. Op zich merk ik daar binnen niet veel van, maar de zon scheen dus ik heb een hele tijd buiten gestaan; weliswaar met een dikke winterjas aan en op een plekje uit de wind. Heerlijk als die zon zo in je gezicht staat te branden. Des te meer omdat ik het idee heb al
weken geen zon te hebben gezien. Vaak was het alleen licht als ik in de machinekamer aan het werk was. Als ik dan buiten kwam, verschool de zon zich vaak achter de wolken. We varen nu steeds zuidelijker, inmiddels al zo’n 15 breedtegraden lager dan een week geleden. Dat scheelt best een hoop wat daglicht betreft.

Inmiddels is het alweer woensdag en hebben we weer het nodige
afgesleuteld, in de machinekamer en ook aan dek. De ene situatie is nog
wonderlijker als de andere. Als ik er weer aan denk, krijg ik weer last
van de spieren in mijn onderkaak. Zo vaak is mijn mond de afgelopen
dagen opengevallen van verbazing.
We hebben onder andere gewerkt aan de buitenboordmotor van de
reddingsboot of Man-over-boord boot. De vrijeval-overlevingsboot heeft
gelukkig een betrouwbare inbouw- diesel. Mijn ervaring met
buitenboordmotoren aan boord van zeeschepen is dat ze altijd kapot zijn.Op de 1 jaar oude Salalah werkt hij slecht en op deze 13 jaar oude boot is het niet veel beter. Even een paar punten van verbazing op een
rijtje: 1. De stopknop op de afstandbediening was niet aangesloten; 2.Een verbindingspen, die het mogelijk maakt om de motor naar zijn vooruit of achteruit te schakelen, was los; 3. De startaccu was niet aangesloten op de motor; 4. De startaccu was in goede staat; 5. Er was een 220V (wisselstroom) stekker direct aangesloten op de accu, zonder tussenkomst van een acculader; 6. De koelwaterimpeller (pomp) was niet gesmolten (vaak worden buitenboordmotoren gestart zonder koelwater toevoer); 7. de
koelwaterimpeller bleek niet te worden aangedreven; en tot slot 8. Na al deze problemen opgelost te hebben, start en loopt de motor goed, maar de motor stoppen is niet mogelijk (op fatsoenlijke wijze)…
Twee andere gebeurtenissen waren deze week nog wel verwonderings-waardiger,maar die verhalen bewaar ik voor thuis.

Ik wens iedereen een hele fijne jaarwisseling en het allerbeste voor
2011!


Groeten vanaf de Koningsborg

Yorick


  • 31 December 2010 - 10:24

    Vincent Van Son:

    Yorick, ik heb op een van je reisverslagen gereageerd. Het was een vraag over een van de chemicalien die jullie aan boord gebruiken: Care cleaner. Helaas nog geen reactie van je mogen ontvangen.
    Zou je mij kunnen laten weten waarvoor dit product gebruikt wordt?
    Mijn e-mail adres : vincent@vscs.nl
    Bij voorbaat dank! met vr. groeten,
    Vincent van Son

  • 31 December 2010 - 12:37

    Ruud En Ellen :

    Hallo Yorick!
    We vinden het erg leuk om je te volgen op je reis. Dit jaar geen oliebollen voor van de muziekvereniging, want die halen we alleen maar als jij ze bakt!
    Wij wensen je een hele fijne jaarwisseling op zee en wensen je een goede vaart in 2011!!
    Groetjes uit Mijdrecht

  • 31 December 2010 - 16:25

    Atty:

    Hey Yorick,

    Als ik zo lees wat er hier en daar aan mankeerd, dan is het maar doed dat jij aan boord bent. Je bent wel verzekerd van werk.
    Een hele goede jaar wisseling toegewenst, en het allerbeste voor 2011.

    groetjes Atty

  • 03 Januari 2011 - 19:00

    Niek:

    Dag Yorick,
    Om te beginnen de allerbeste wensen voor 2011. Als ik je verhaaltjes zo lees krijg ik de indruk dat je je wel vermaakt.
    Knutsel nog maar even voort aan boord.
    Wat ik nog niet meegekregen heb, heb je nog oliebollens staan bakken in je machinekamer of elders aan boord. dat was toch altijd je vaste 31-dec bezigheid?
    Groetjes, Niek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

3

-

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2011

Nog even wachten op de olie…

26 Februari 2011

B r r r r r r

21 Februari 2011

Ten zuiden van Zweden

13 Februari 2011

Druk, druk

09 Februari 2011

Op het droge
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 107520

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: