Al weer in een haven - Reisverslag uit Hamina, Finland van Yorick - WaarBenJij.nu Al weer in een haven - Reisverslag uit Hamina, Finland van Yorick - WaarBenJij.nu

Al weer in een haven

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

19 December 2010 | Finland, Hamina

Hamina, Finland
zondag 19 december 2010
1400u GMT+1

We liggen weer in de haven. Tot nu toe hebben we langer in de haven
gelegen dan we gevaren hebben. De eerste maand aan boord zit er al bijna op.
We liggen nu in Hamina, Finland. Een kleine haven met op het eerste
gezicht weinig bedrijvigheid. We liggen hier sinds gistermiddag en er is nog niets gebeurd. We gaan hier onder andere papier laden. Om te
voorkomen dat de lading als papier-maché in Italië aankomt hebben we grote luchtdroger installaties staan. Vrijdag hadden de matrozen hem aangesloten en aangezet, maar hij gaf al gauw de geest door oververhitting. Zo ontstond er weer een mooi klusje voor de leerling en mij. Echter mijn kennis over luchtdrogers was niet erg groot. Tijd voor de handleiding dus. De eerste constatering was dat de luchtslangen verkeerd aangesloten waren. De vochtige lucht werd het ruim ingeblazen.Zo krijg je een ruim nooit droog natuurlijk. Maar helaas, dat verhielp de storingen niet, dus verder zoeken. Mechanisch alles gecheckt, alles in orde. Dan komt het elektrische deel aan bod, even naar de tekeningen kijken.Duidelijke tekeningen, maar ook duidelijk dat die niet bij deze installatie hoorden. Tijd voor een bakkie koffie, verstand op nul en nadenken. Oververhitting kun je voorkomen door meer warmte af te voeren of minder warmte aan te voeren. Warmte afvoeren hadden we al geprobeerd,
dus tijd om minder warmte aan te voeren. Verwarmingselementje
afgekoppeld en nu blijft hij draaien. Inmiddels is het ruim goed droog.
Nu nog even op de lading wachten, want die is nog niet in de haven
gearriveerd.
Na Hamina gaan we nog wat lading ophalen in Kotka, hemelsbreed nog geen tien mijl verderop. Daarna gaan we naar Italië en Spanje om de lading te lossen. Even wat beter weer opzoeken. Het vriest momenteel 11 graden.

We zijn zonder lading van Rostock, Duitsland, naar Hamina gevaren. Dat
is niet heel prettig varen. We slingerden vrij hard en ongeveer elke
tien seconden kwam de schroef een stukje boven water. Dat zorgt voor
hevige trillingen op het schip, wat slapen erg moeilijk maakt. Het begon
halverwege donderdagavond en vrijdag-ochtend werd het pas weer rustiger.
Gelukkig is het weekend, dus kan ik lekker bijslapen.

Groetjes
Yorick

• 19 December 2010 - 16:45

Greet:

Hey Yorick, leuk om je verslagen te lezen! Klein vraagje: verstand op nul en nadenken.....hoe doe je dat???? ;-) Goede reis verder, en hou dat papier droog! Groetjes uit een winters Colmschate

• 19 December 2010 - 19:17

E.Vree:

Lieve Yorick,
    Als van ouds genieten we van je reisverslagen. Je verveelt je kennelijk niet
    Prettige feestdagen en een voorspoedig en vooral gezond Nieuwjaar.
    Els e Fer.

• 20 December 2010 - 02:37

Jitske:

Hoi Yorick,
    Wat leuk om je reisverslagen weer te lezen. Doen jullie nog iets aan de feestdagen aan boord?
    Goede reis verder en vast fijne feestdagen toegewenst aan boord.

• 22 December 2010 - 18:26

Vincent Van Son:

Hallo Yorick, ik ben Vincent van Son van de firma VSCS en ik heb een order ontvangen voor het leveren van een aantal chemicalien. Echter, er staan er ook op waarvan ik niet precies weet wat de toepassing is. O.a. PX 3 powder wat een ontvetter in poedervorm is.
    Waar wordt dit voor gebruikt? Ook is er gevraagd om Care cleaner en ook hiervan zou ik graag de toepassing willen weten. Bij voorbaat hartelijk dank voor je hulp! (ik hoop niet dat je dit erg vind)
    Mijn e-mail adres is vincent@vscs.nl

• 24 December 2010 - 10:06

Atty:

Hey Yorick,

Da's makkelijk geld verdienen voor jou, meer in de haven liggen dan varen. Meer er blijft toch wel werk voor jou, al die machine's die niet naar behoren werken. Veel succes met het droog vervoeren van het papier.
    Hele fijne feestdagen toegewenst, en een heel goed 2011. (en lekker smullen van de oliebollen)

groetjes Atty