Ten westen van Lissabon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Yorick - WaarBenJij.nu Ten westen van Lissabon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Yorick - WaarBenJij.nu

Ten westen van Lissabon

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

20 Augustus 2009 | Libanon, Beiroet

Ten westen van Lissabon
Donderdag 20 aug
1800 GMT+2 (NL tijd)

Het is alweer ruim twee weken geleden dat ik een berichtje geplaatst heb zag ik. Nou, dan komt hier weer een lang verhaal...

Vandaag begon als een gewone dag. 's Ochtends lekker de machinekamer in en 's middags een wacht op de brug. Al snel ging e.e.a. niet helemaal lekker in de machinekamer (de hele ochtend al eigenlijk, maar het werd steeds erger). We zijn bezig om een aantal aspecten van de hoofdmotor te testen. Daarvoor hebben we ook 3 man extra aan boord, twee van de motorbouwer en een surveyor (mannetje dat controleert of we alle testen wel goed uitvoeren). Tijdens de metingen 's ochtends kregen we al vaak storingen waardoor de motor alleen nog maar op laag vermogen wilde draaien. Begin van de middag ging er iets stuk aan de brandstofmeter waardoor we direct die motor langzamer moesten zetten en wanneer mogelijk te stoppen. We werden door de verkeersleiding verzocht eerst ruim van de vaarroute weg te varen. Toen we ver genoeg weg waren hebben we de motor afgezet en zijn ze beneden aan de slag gegaan. Dat was even na 2 uur vanmiddag geloof ik. Ondertussen is het 4 uur later en we varen nog steeds niet.

We hebben de Europese kustreis er alweer even opzitten. We hebben achtereenvolgens Felixtowe , Rotterdam, Hamburg en Bremerhaven aangedaan. In Felixtowe en Bremerhaven zijn we nog even de wal op geweest. In Bremerhaven zijn we wezen eten bij een restaurantje in de 'Fischereihafen'. Ik had wel zin in haring, maarja wat is haring in het Duits? Weet het eigenlijk nog steeds niet, "Holländische neue" begrepen ze in ieder geval niet. Gelukkig zag ik een poster hangen met reclame voor haring en zo kwam alles toch nog goed.

In Rotterdam zouden we onze nieuwe gangway krijgen (de trap op vanaf de kade aan boord te komen). Heel gedoe allemaal, want ze konden in de haven geen tijdelijke gangway regelen om de sjorploeg aan boord te laten komen. Uiteindelijk mochten we om 7u al de haven in en zouden ze om 11u beginnen met losgooien van de containers en daarna beginnen met lossen. In de tussentijd konden wij dan de nieuwe gangway ophangen. De loods zou dan van boord gaan met een bakkie aan onze kraan.
Echter, toen wij even na 7u voor de kant lagen stond de sjorploeg daar ook al te wachten. Vol verbazing riepen ze op z'n Rottedams: "Hej kerol, je denk toch nie dat we met dat bakkie aan boord keuome, laat die kengweej sakke man!". Nog geen tien tellen later kwam er een grote dieplader aangereden met daarop onze gangway.

Even daarvoor had ik voor het eerst 'achter gemaakt' zoals dat heet. Dat betekent dat je dan de lieren bedient voor alle trossen op het achterdek. Op die andere boot was dat wel makkelijk. Goede lieren met goede trossen (dwz sterk en met weinig rek) en metertjes die aangeven hoeveel kracht er op de trossen staat. Die lieren hier zijn op zich wel aardig, al zijn de werktrommels wel wat klein. De trossen zijn echter veel minder sterk, zo elastisch als een bungeekoord en metertjes zijn ook nog eens wegbezuinigd. Staan de lijnen strak, dan heb je geen flauw idee hoeveel kracht erop staat. Staat ie tros dan op breken of staat er nauwelijks spanning op? Wie zal het zeggen. Officieren zijn over het algemeen ook niet gewend aan deze spullen omdat de voormalige Nedlloyd schepen wel voorzien zijn van spullen met kwaliteit. Op zich wel weer een uitdaging om hiermee om te kunnen gaan. Gelukkig heb ik nog een paar maanden om te oefenen.

We zitten momenteel met vier leerlingen aan boord, drie Nederlandse en één Braziliaanse. Eigenlijk is dat wat te veel. Normaal ben je als leerling tijdens aankomst en vertrek altijd bezig. Eén op de brug, één in de machinekamer en één op het achterdek. Hier is er dus één iemand overbodig. Zo had ik in Duitsland voor het eerst ooit niets te doen tijdens vertrek. De eerst volgende haven gaat de Braziliaanse leerlinge van boord dus de kans is klein dat ik deze reis nog eens in het kwadraat overbodig ben.

Ondertussen is het al bijna 21u en we varen al weer even. Er bleek een stuk rubber in de brandstofmeter gekomen te zijn. Waar het vandaan komt weten we nog niet. Het kan best zijn dat er in de gebunkerde brandstof zulke rotzooi zit, maar voordat die brandstof bij de motor komt is het al zeven keer verpompt en tien keer door een filter geweest.

Deze week heb ik eigenlijk voor het eerst deze reis wat zelfstandig mogen werken. Tijdens het bunkeren in Rotterdam zag ik dat er een pakking een heel klein beetje lekte tussen een verloopstuk en de bunkerleiding. Had dat doorgegeven en de volgende dag mocht ik in mn eentje die pakking gaan vervangen. Leuk klusje want die leiding is 40 cm dik. Ik dat verloopstuk netjes in de kraan gehangen, 10 van de 12 bouten eruit, de andere twee een beetje los draaien. Ik had ook een doek onder de opening gelegd om eventueel de paar druppels brandstof op te vangen die nog in de leiding zit. Helaas bleek er iets meer dan een paar druppels in te zitten, twee emmers bleek later. Als koude appelstroop stroomde het door de opening en verwaaide in kleine sliertjes in de rondte. Dat werd dus een lekker zooitje. Foutje moet kunnen. Had uiteindelijk de hele ochtend nodig om de pakking te vervangen en heb 's middags in mijn vrije tijd de boel nog staan schoonmaken. Ik zal voortaan in ieder geval nooit meer vergeten een leiding goed leeg te laten lopen voor hem los te maken.
Maar toen ik dat zelfgeconstateerde probleem had opgelost deed ook het volgende probleem zich voor. Ik zag dat de beveiliging van de kraan niet werkte. Dat leek simpel op te lossen maar had als resultaat dat de kraan alleen nog maar naar beneden wilde en niet meer omhoog. Zo'n zelfde soort geintje was ook het geval met de Man-over-boord boot. Die beveiliging werkte te goed, waardoor die de hijsmotor al stopte als je de boot 15cm op zou hijsen. Ook viel met op dat de haak waaraan de boot vast zit verbogen was en de boot alleen met veel moeite los kon.
Ook deze problemen had ik doorgegeven en de volgende dag mocht ik het weer zelf op gaan lossen. Al met al vermaak ik met dus prima.

Het is al een best lang verhaal geworden dus zal het hier maar bij houden voor deze keer.

Onee, nog even de kijkersvragen beantwoorden.
@ Atty. Het had inderdaad mogelijk geweest om in Europa pas aan boord te gaan, maar nu heb ik al eerder voldoende vaardagen, kan ik eerder naar huis (weliswaar weer ver vliegen) en kan ik eerder beginnen met afstuderen. Zolang ik mn eigen vliegtickets niet hoef te betalen vind ik dit wel best :P

@ Merel. We zijn ongeschonden door de Golf van Aden gevaren en gaan volgende week weer een poging doen in de andere richting.

@ Bert. Leuk dat Dirk aangesteld is als loods. Jammer dat Maersk niet op Amsterdam vaart, anders had ik hem nog tegen kunnen komen. Doe hem de groeten van me. Verder leer ik nog een heleboel bij hier. Een hoop is hetzelfde, maar toch ook weer niet. Dingen waarvan ik aangenomen had dat dat standaard was blijkt toch niet te kloppen en andersom. Maar dat maakt varen juist interessant dus ik vermaak me prima.

  • 22 Augustus 2009 - 06:24

    Irene:

    Hoi Yorick,

    Je hebt aardig veel weer meegemaakt en gedaan :-)
    Jammer dat je vrije middag eraan ging met het opruimen van de viezigheid. Maar top om te horen dat je zoveel zelfstandig mag werken. O ja hoe heet de haring nu in het Duits????? Ben toch wel benieuwd hihi
    Veel succes verder en tot je volgende bericht.

    Liefs Irene en Theo

  • 23 Augustus 2009 - 08:12

    Roel:

    hahaha, had je je vertaalcomputer niet bij je? Herring !
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Zie je nog wat van de plaatsen die je aandoet?
    gr. Roel

  • 24 Augustus 2009 - 15:26

    Ralph:

    Klinkt weer goed kaptein. Was gezellig en super interessant in de haven van 010 !

  • 25 Augustus 2009 - 20:03

    Jitske:

    Hoi Yorick,
    Ik merk al dat je weer veel kan leren.Wel"grappig" dat je je eigen observaties van gebreken zelf mag oplossen! Succes verder.

    Groetjes,Rob en Jitske.

  • 28 Augustus 2009 - 21:48

    Mama:

    Leuk om bij thuiskomst je verhaal te lezen. Marieke had ook weer wat geplaatst! Nu ben je waarschijnlijk weer een aantal dagen achtereen op zee: wat meer tijd voor slapen en je studie? Succes, mam

  • 30 Augustus 2009 - 13:24

    Ingrid:

    Hoi Yorick,
    Je bent aardig bezig geweest met je "klusjes".
    Je leert er wel weer veel van.
    Succes maar weer met alles.
    Groetjes,Ingrid

  • 31 Augustus 2009 - 19:29

    Atty:

    Hey Yorick,

    Dat was inderdaad een heel verhaal. Leuk voor jou dat je de problemen die je constateerd mag oplossen. Ook hier heb je weer van geleerd.
    Wij zijn met vakantie naar Duitsland geweest, een camping aan de Main. Er kwamen veel schepen (Rijnaken) voorbij en ook natuurlijk pleziervaart.Heb naar je uitgekeken of je ook voorbij kwam varen. Helaas, tevergeefs. Jullie zijn natuurlijk veel te groot voor de Main.
    Veel suc6 met je studie tussendoor.

    groetjes Atty

    oja, bedankt voor je antwoord op mijn vraag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

2

-

Recente Reisverslagen:

07 December 2009

Weer thuis

28 November 2009

2000 kippen

14 November 2009

Chinezen

09 November 2009

De Golf van Aden voorbij

30 Oktober 2009

Op jacht
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 107313

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: