HUD- 24 februari - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu HUD- 24 februari - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu

HUD- 24 februari

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

25 Februari 2008 | Hong Kong, Hong Kong

HUD
We liggen sinds donderdagmiddag bij de scheepswerf in HUD, even buiten Hong Kong. De reparatie aan de boegschroef wordt uitgevoerd door mensen van de scheepswerf, dus daar hebben wij niet zoveel mee te maken. We hebben er alleen een beetje last van dat het schip nu zo scheef ligt. Het ballastwater is nu zo verdeeld dat de achterkant van het schip 8 meter dieper ligt dan het voorschip.Ik zit nu de scheef achter mijn bureau en de douche staat nog vol met water omdat het putje aan de verkeerde kant zit.
We liggen gemeerd aan een drijvend dok. Vrijdag moest het schip wat toen in het dok lag eruit en een ander schip er weer in. Daarvoor laten ze het dok 7 meter zakken. Ik heb toen de hele middag met de MO2 op het achterschip gestaan om de trossen wat strakker of wat losser te zetten. Gelukkig gaat dat heel makkelijk met de elektrische lieren die we hebben. We moesten wel continu opletten want we mochten absoluut niet verder naar voren, anders kwam ons schip tegen de kade. Gelukkig ging alles goed.
Vrijdagavond ben ik met de andere stagiair(Rob), MO2 en een MO4 de wal op
geweest in Hong Kong. Van het schip af komen was al een hele onderneming, aangezien de loopbrug tussen het drijvende dok en het schip weggehaald was. De werf is wel voorbereid dat er in dit soort situaties mensen even van boord willen. We werden van boord gehesen op een platformpje, iets kleiner dan een tractorband, dat met een aantal lijnen aan de kraan hing. We moesten twee van die ritjes maken, een van het schip naar het dok en één van het dok naar de wal. Jammer dat ik m’n camera niet bij me had, hadden best leuke plaatjes geweest. We zijn met de taxi naar een metrostation gebracht en vervolgens met de metro Hong Kong in. De MO2 was er al eerder geweest, dus hij wist er de weg wel redelijk. We hebben een rondje gemaakt door de stad, wat gegeten en daarna nog even een paar cafés bezocht. We hadden net een leuke tent gevonden om te gaan eten, blijken daar de elektricien, mechanic en de HWTK met zijn vrouw ook te zitten. Zo groot is die stad met 17 miljoen inwoners dus ook weer niet.
Om half 4 waren we weer terug aan boord. Nog een paar uurtjes geslapen want om 8u moesten we weer aan de slag. Dus wij staan netjes om 8u in de ‘engine controle room’ om te horen wat er te doen staat. Krijgen we te horen Rob en ik de hele dag vrij kregen om de wal op te gaan. Zo’n aanbod slaan we natuurlijk niet af, dus een uurtje later waren we weer op weg naar Hong Kong. Toen hebben we heel uitgebreid de stad doorkruist om zoveel mogelijk te kunnen zien. ’s Middags zijn we nog even met een kabeltram naar een bergtop gegaan. Wat een prachtig uitzicht daar. Het is een erg indrukwekkende stad. Gebouwen met minder dan 10 verdiepingen zijn er niet veel. Dat kan ook eigenlijk niet, want ze moeten toch ergens die 17 miljoen mensen onderbrengen. ’s Avonds nog even twee cafeetjes bezocht en om half 11 waren we weer terug aan boord.
Vandaag weer lekker aan de schoolopdrachten werken. Dat moet helaas ook gebeuren. Waarschijnlijk vertrekken we dinsdagochtend weer naar de ankerplaats.
Op 11 maart worden we verwacht in Singapore. Dan gaan we weer doen waar we voor zijn: containers vervoeren. Het schema is weer flink aangepast. Sri Lanka is ingeruild voor Salalah (ligt tussen Dubai en het Suez Kanaal). Hong Kong en Vancouver slaan we voortaan ook over. Maar niets is zeker, morgen kan alles weer veranderd zijn.

• 25 Februari 2008 - 08:43

Ingrid:

Hoi Yorick,
    Leuk om weer iets van je te lezen. Wat geweldig dat je zoveel van Hong Kong hebt kunnen zien. Als je die kans krijgt moet je het zeker niet laten. En misschien kan je Singapore ook nog wel bekijken. Maar nu eerst even "huiswerk" maken. Veel succes en plezier op je verdere reis en tot je volgende verslag.
    Groetjes, Ingrid

• 25 Februari 2008 - 13:31

Atty:

Hallo Yorick

Wat schrijf je toch leuke verhalen. Heb je liever een bad dan een douche, dat je de douche-cabine scheef laat staan. Maar goed, je hebt het erg naar je zin. Nog veel plezier in Hong Kong en succes met je schoolwerk. Tot het volgende verhaal,

groetjes Atty

• 25 Februari 2008 - 18:13

Opa En Oma Esveld:

Hoi Yorick, Wat een leuk en lang verslag heb je weer gemaakt. Zo te lezen heb je het behoorlijk naar je zin wat ook te begrijpen is als je zoveel te zien krijgt. Lag je nu ook scheef in je bed ?
    Groetjes,
    Opa en Oma Esveld.

• 25 Februari 2008 - 20:29

Bert.:

Ha die Yorick,

Heb de vraag ook al aan Marieke gesteld, wat doen jullie met het afval, in de container of over.... de muur?

Zijn de loodsen bij jou ook steeds zo nerveus?

En het spatbordje voor de motor zit er bijna op. Alleen het weer om buiten te werken (mis dubbele garage) is hier wat fris, maar 5 graden. Maar uiteindelijk zal dit ook wel weer lukken.

Groetjes en we spreken elkaar wel weer.

• 26 Februari 2008 - 15:34

Gabe:

Hey Yorick,

En dan te bedenken dat het allemaal begonnen is met dat ene bootje dat ik kwijt moest...aan jou. Goed te lezen dat je wat van de wereld ziet. De chinees is daar vast beter dan in Wilnis, haha. Heb je ook nog gegokt in Macau?
    Tot de volgende keer,

Greetz
    Gabe

• 27 Februari 2008 - 19:02

Greet:

Hey Yorick,
    leuk zeg, die verhalen van jou! Hong Kong, daar zijn wij ook nog niet geweest...

Je wordt blijkbaar wel een echte "zeebonk", cafeetje hier, cafeetje daar...

Nog een paar maandjes en dan zitten wij ook weer op een boot, maar wel in een heel andere hoek van de wereld. En "onze" boot is een stukje kleiner dan die van jou.

Goede reis verder.

Groetjes,
    Gerard en Greet

• 27 Februari 2008 - 21:39

Sjaak, Renkum:

wat een belevenis! geniet er van, ik ben jaloers. dat huiswerk is een eitje ten opzichte van alle ervaring die je nu opdoet. groeten vanaf de oever van de rijn( dat watertje wat door nederland stroomt)