Hong Kong en ankeren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu Hong Kong en ankeren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Yorick - WaarBenJij.nu

Hong Kong en ankeren

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yorick

16 Februari 2008 | Hong Kong, Hong Kong

15 februari 2040u GMT+8
Inmiddels ben ik al bijna in Hong Kong.
Morgenochtend om 0900u (lokale tijd) moeten we daar aangemeerd liggen. Alle lading wordt daar van boord gehaald.’s Avonds om 2200u vertrekken we naar onze ankerplaats, ergens uit de kust van Hong Kong. Een week of wat later gaan we naar een scheepswerf daar in de buurt voor de reparatie van de boegschroef en wat aanpassingen aan de hoofdmotor. Als dat achter de rug is gaan we weer ergens een paar weken voor anker. Daarna varen we waarschijnlijk het schema zoals dat op internet te vinden is.

Afgelopen week ben ik twee keer in de hoofdmotor geweest. Een keer in het
spoelluchtkanaal (daar gaat de lucht doorheen die even later in de cilinder met wat brandstof verbrandt) en een keer in de krukkast. Beide keren voor inspectie, dus kijken of alle bouten en moeren nog vast zitten en er nergens scheuren in zitten. Was erg leuk (en vooral vet en vuil) om te doen. Op de witte overalls die we aan hadden was dus na de inspectie niet erg veel wit meer te ontdekken. [Voor kwekerij Egberts: jullie zullen het misschien niet geloven maar ik was lang niet zo smerig als de andere officieren die mee die motor in gingen]

Erg veel foto’s heb ik nog niet kunnen maken. Als ik in de machinekamer loop zijn m’n handen vaak te smerig om een camera te bedienen en op de brug word ik geacht met andere dingen bezig te zijn. De eerst volgende keer dat ik ergens op de wal in een internetcafé zit zal ik wel wat foto’s proberen te versturen, maar dat kan best nog even duren. Misschien dat we morgen in Hong Kong even de wal op kunnen, maar dan heb ik nog niet zoveel foto’s om te versturen als ik überhaupt al in een internetcafé kom.
Tot nu toe ben ik alleen in Vancouver de wal op geweest. In Yokohama had het eventueel wel gekund maar er was niet veel animo voor. In de Chinese havens mocht het niet of viel er toch weinig te beleven.Vaak was het qua tijd ook niet eens haalbaar. We kwamen soms ’s ochtends aan en gingen ’s avonds alweer weg.

Nog wat andere dingen aan de hand van vragen die gesteld zijn via de website:
Wat voor lading we precies vervoeren weten we niet. We hadden (en hebben misschien nog steeds) een ruim vol met auto’s.Die stonden namelijk op de lijst met gevaarlijke stoffen omdat er nog brandstof in die auto’s zit. Verder vervoeren we van alles. Kijk maar eens op een aantal willekeurige producten, als erop staat ‘made in china’ oid kun je er vanuit gaan dat het in containers naar Nederland gebracht is. Alles wat van ver komt en niet snel bederft wordt met schepen vervoerd. Maar ook dingen die wel snel bederven maar wel lang houdbaar zijn mits het gekoeld wordt (of ingevroren is) kunnen we vervoeren in speciale koel/vriescontainers.

Het manoeuvreren in havens gaat ook prima zonder boegschroef. Er moet alleen wel een extra sleepboot komen en het gaat wat minder snel. Eigenlijk heb je daar als officier niet zo veel last van. De loods zoekt wel uit hoe hij die boot rustig langszij een kade krijgt. Dat heeft hij al honderden keren eerder gedaan. Als officier kun je niets anders doen dan de boel goed in de gaten houden en de orders van de loods opvolgen.

Mijn hut moet ik zelf schoonhouden. De was wordt gedaan door de wasbaas. Iedereen hier aan boord heeft een kussensloop met zijn naam erop. Daar doe je al je was in en je levert dat op een bepaalde dag in bij de wasbaas. Vrijdagochtend lever ik m’n was in en de volgende ochtend ligt het gewassen en gestreken voor de deur van m’n hut. Prima geregeld.

Hier hou ik het bij voor deze keer. Ik zal kijken of ik in het volgende bericht wat gegevens over het schip (afmetingen en vermogens van motoren enzo) kan opsommen. Misschien wel interessant om te lezen.


Groetjes,
Yorick

  • 16 Februari 2008 - 20:32

    Niek:

    Die auto's zijn dat onze tweedehandes Jappenertjes en Koreaantjes die daar een vierde leven of zo krijgen als taxi? Ik neem aan dat dat geen nieuwe auto's zijn. En die koel/vries-containers, zijn dat van die dingen met een eigen koelaggregaat? Lijkt me onhandig stapelen, om het nog maar niet te hebben over bijvullen van brandstof of al die verlengsnoeren of de electriciteit. Of hebben jullie een of ander koelsysteem waar je die koelcontainers op aansluit?
    Nog veel plezier daar aan de andere kant van de wereld.

    Groetjes, Niek.

  • 16 Februari 2008 - 21:19

    Irene:

    Hoi Yorick,
    Weer een mooi verhaal. Ik kan me voorstellen dat je tijdens het werk op de brug enzv. geen foto's kan maken. En met vieze handen is het ook niks lijkt me. Dan glijdt die camera weer uit je handen van de vet en dat moet je ook niet hebben niet dan :-). Ook kan me ook niet voorstellen dat er een miepje rondloopt om je kamer schoon te maken hihi. Maar zoveel rotzooi zal je niet maken in je hut.
    Yorick we kijken weer uit naar je volgende verhaal. Geniet en ik hoop dat je even in Hong Kong mag kijken.

    Liefs Irene en Theo

  • 17 Februari 2008 - 10:10

    Arie Wies:

    Yorick,
    leuk dat je het naar je zin hebt.
    Je zult begrijpen dat ik als techneut toch erg benieuwd ben naar de machine kamer. Dus als het mogelijk is?
    gr,
    Arie en Monica

  • 17 Februari 2008 - 11:48

    Elzemieke:

    He Yorick,

    Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt en het is erg leuk om zo te volgen wat je allemaal meemaakt. Ik hoop dat je snel de gelegenheid krijgt om er wat foto's op te zetten dat maakt het beeld helemaal compleet ;) Nou ik hou je site in de gaten hoor en ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal :)
    Liefs Elzemiek

  • 17 Februari 2008 - 15:44

    Atty:

    Hey Yorick

    Weer een leuk bericht van je. Als jullie straks voor anker liggen heb je misschien de tijd om wat foto's te maken. Of heb je het dan druk met andere dingen op het schip en ben je niet vrij om te gaan en staan waar je heen wil? In ieder geval veel plezier,

    groetjes Atty

  • 17 Februari 2008 - 15:55

    Ingrid:

    Hoi Yorick,
    Leuk verhaal. Ben je inmiddels al in Hong Kong? Met die tijdverschillen ben ik de draad een beetje kwijt. Zou wel leuk zijn als je ook nog even aan land kan gaan. Zo te horen heb je het druk aan boord.
    Ben benieuwd naar je eventuele foto's.
    Groetjes, Ingrid

  • 21 Februari 2008 - 15:09

    Opa En Oma Esveld:

    Hallo Yorick. Wat fijn te horen en te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Houden zo!!!. Operatie knie geslaagd. Van ons een lieve groet en dag.

    Opa en Oma Esveld.

  • 21 Februari 2008 - 20:14

    Niels:

    Hoi yorick

    leuk om te lezen allemaal die verhalen en dat je het naar je zin hebt!!!
    Veel succes nog verder

    Groetjes Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 107306

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: