Zon, zee en weekend - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu Zon, zee en weekend - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu

Zon, zee en weekend

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

23 Juni 2012 | Indonesië, Batavia

Tussen Java, Borneo en Sumatra
Zaterdag 23 juni 2012
1900u GMT+7

Zon, zee en weekend

De eerste reis (ladingtechnisch gezien) zit er bijna op. De pijpenrekken hebben we in goede orde afgeleverd in Australië. Het staal, dat als ondersteuning van de lading diende, brengen we terug naar Indonesië, waar het gerecycled wordt.
Na Indonesië varen we nog even langs Singapore voor een onderwater schoonmaakbeurt. Dan varen we op ons dooie gemak (economische snelheid) leeg verder naar de omgeving van Korea. De nieuwe lading is nog niet af, dus daar moeten we nog even op wachten. In september verwachten ze de lading klaar te hebben. Vanaf eind juli gaan we dan lekker op de ankerplaats liggen wachten. Jammer voor de opdrachtgever, want zo lang als het contract duurt krijgt die iedere dag een rekening van een kleine ton gepresenteerd. Makkelijk verdiend.

Een nieuwe haven betekent vaak ook bemanningswisseling, zo ook volgende week in Indonesië/Singapore. Bij een groter wordende vloot valt het niet mee om voldoende Nederlandse zeevarenden aan te trekken. Het feit dat dit bedrijf net (grotendeels) is overgenomen door de concurrent, lijkt dit bedrijf niet populair te maken onder werkzoekende zeevarenden. De vraag is al weken: lukt het om op tijd aflossers te vinden voor degenen die al drie maanden aan boord zitten, of moeten ze/sommigen noodgedwongen nog een maand aan boord blijven en mee naar Korea?

Dinsdag komen we aan in Indonesië. Dit weekend zitten we dus nog lekker op zee. Heerlijk, het hele weekend geen wacht. Vandaag was ik een halve middag vrij, morgen de hele dag. Buiten is het tropisch warm. Morgen weer een mooi stekje zoeken om mijn hangmat op te tuigen…

• 23 Juni 2012 - 13:47

Dinie:

Jouw rit zit er nog niet op. Dus: regel maar een lekker plekje voor je hangmat. En dan maar hopen dat je er regelmatig mag genieten!!
    Je ma

• 23 Juni 2012 - 15:14

Roelof Rieks:

Wat leuk om ook zulke verhalen te lezen! Heel anders dan de vakantieverhalen. Ik zit op Java dus redelijk in de buurt.

• 24 Juni 2012 - 09:42

Niek:

Valt me een beetje tegen dat je niet al een mooi stekje voor je hangmat gevonden hebt :-) Je zit tenslotte al een tijdje aan boord. Of verwacht je nog een leuk plekje tussen het te recyclen staal te vinden. Lijkt me wel apart.
    Heeft het personeelsgebrek voor jouw ook nog consequenties?

Groetjes,
    Niek

• 03 Juli 2012 - 16:08

Atty :

Hoi Yorick,

Das vast lekker, zo onverwacht ff niets doen. Lekker in je hangmat liggen en daarmee nog geld verdienen ook. Wat wil je nog meer. Geniet ervan zolang het duurt.
    Nu maar hopen dat er op tijd nieuw personeel is. Dat worden anders overuren? Dan zit je op het spreekwoordelijke schip met geld?
    Goede voortzetting van je reis.

groetjes Atty