Voor anker bij Sicilië - Reisverslag uit Rome, Italië van Yorick - WaarBenJij.nu Voor anker bij Sicilië - Reisverslag uit Rome, Italië van Yorick - WaarBenJij.nu

Voor anker bij Sicilië

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

18 Januari 2011 | Italië, Rome

zondag 16 januari 2011
2200u GMT+1

We liggen nog steeds voor anker bij het zonnige Sicilië. De hele week
liggen er gemiddeld vier schepen voor anker te wachten op het ene plekje in de haven. Het schip dat voor ons aan de beurt was is zaterdag
vertrokken. De planning is dat we morgenochtend de haven in kunnen. De
kade is nu al vrij, maar er wordt hier in het weekend niet gewerkt.
De verwachting is dat ze twee tot vier dagen nodig hebben om de ruimen
vol te storten met zout. Daarna is het ongeveer acht dagen varen naar
Nederland. De loshaven is nog niet bekend.
Het weer is hier best goed. De zon schijnt bijna de hele dag door. De
wind varieert van windstil tot windkracht 6. Afgelopen week hadden we een dag helemaal geen wind, maar er stond wel een lange deining. Meestal komt de wind ongeveer uit dezelfde richting als de zeegang (deining) en ligt het schip met de kop in de wind rustig op de golven. Toen de wind weg was kwamen we af en toe dwars op de deining te liggen waardoor het schip flink begon te slingeren. Lig je voor anker met stralend weer en dan maakt het schip nog steeds halen van 10 graden over beide boorden.
Varen (of voor anker liggen) in deze hoek van de Middellandse Zee heeft
ook een nadeel. Het is erg lastig om hier het satellietsignaal voor de
Nederlandse televisie te ontvangen. Daarom staat de schotel nu op een
andere satelliet waardoor mijn Oekraïense collega’s naar meer Russische zenders kunnen kijken. Helaas heeft een of andere grapjas een pincode op mijn decoder ingevoerd, waardoor ik de zenders op m’n televisie niet opnieuw kan instellen. Voorlopig dus even geen televisie.
Met de werkzaamheden gaat het goed. Er gaat nog steeds regelmatig van
alles kapot, maar we kunnen het aardig bijbenen. Mijn ‘to do list’ wordt gelukkig steeds korter, dus het gaat de goede kant op. Als het zo door gaat laat ik het schip straks in duidelijk betere staat achter dan hoe ik het aantrof.

Groetjes vanaf een zonnige Middellandse Zee,

Yorick

• 20 Januari 2011 - 21:35

Jacolien:

He Yorick,
    Wat lekker zeg in het zonnetje ...dus je ben al lekker bruin.....
    Ik liep vanmorgen nog met handschoenen aan en een dikke jas de hond uit te laten,,maar het zonnetje was er ook hoor dus in de serre heerlijk warm.
    Groetjes maar weer he en tot hetrvolgende mailtje ......doei

• 21 Januari 2011 - 21:37

Atty:

Hoi Yorick,

Wat heerlijk es dat, zeg. Lekker genieten van de zon. En het zout dat je komt "brengen", is dat voor de gladde wegen? kom je de vooraad weer op peil brengen?
    Als je het schip weer verlaat, en achterlaat in een betere staat, is vast een goed gevoel. Goed voor op je CV. Geniet nog lekker van de zon en een goede vaart.

groetjes Atty

• 28 Januari 2011 - 09:55

Gerard En Greet:

Het Yorick,
    Leuk om je verslagen te lezen!
    We kunnen inmiddels wel een beetje voorstellen hoe het is op zee. Afgelopen weekend zaten wij op de Drake Passage met windkracht 10!
    Groetjes, Gerard en Greet