Vlak voor de ankerplaats voor het Suez Kanaal. - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Yorick - WaarBenJij.nu Vlak voor de ankerplaats voor het Suez Kanaal. - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Yorick - WaarBenJij.nu

Vlak voor de ankerplaats voor het Suez Kanaal.

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

03 Augustus 2009 | Egypte, Caïro

Suez Kanaal
Zondag 2 augustus 2235u (GMT+3)

Ik zit nu alweer ruim een week aan boord. Het bevalt me nog altijd prima hier. We zijn nu op weg naar Felixtowe (Engeland), maar we zijn er nog lang niet. Eerst moeten we het Suez kanaal passeren. Voor het Suez kanaal ligt het beroemde piratengebied rond Somalië. Met de vlam in de pijp (of anders gezegd: met een snor en een pluim) zijn we er doorheen gescheurd. Geen bijzonderheden daarbij.

We zijn dus op weg naar het Suez Kanaal. In noordwestelijke richting is het gewoon dat je eerst voor anker gaat. Alle schepen die door het kanaal moeten, wachten daar totdat we/ze erdoor mogen. Morgenochtend rond een uur of 5 verwachten we te vertrekken. We zouden 2330 LT (2230 NL tijd) voor anker gaan. Ik ga dan naar het voordek om samen met de voorman het anker te laten vallen. Ik kan elk moment gebeld worden om naar voren te gaan.

Een paar uur geleden was ik even buiten en toen viel mij meteen op dat het hier 's avonds afkoelt. Op zich niet zo vreemd natuurlijk, omdat we veel land in de buurt hebben. Gisteren was ik in de machinekamer aan het werk en daar was het alles behalve koel. De thermometer gaf 40°C aan, maar hij kan niet hoger. Aanvankelijk zouden we wat routine werkzaamheden doen in en rond de machinekamer, maar dat liep even anders. Al snel liep er (weer) een brandstofpomp van een hulpmotor vast en die moest direct vervangen worden. Ook een soort routineklus want die dingen gaan hier zo vaak kapot. Op zich wel een leuke klus trouwens en ik heb weer een heleboel geleerd.

Verders hebben we zondagavond altijd het fenomeen "hap aan de tap", met een saillant detail: we hebben geen tap en zelfs een bar was te duur. Maar goed, de hapjes zijn daarom niet minder lekker. We hebben met z'n allen een film zitten kijken, ook erg gezellig. Een bar en zwembad waren dan te duur maar er hangt wel een bijzonder grote tv met goede geluidsinstallatie!

Tot slot zal ik nog een paar vragen beantwoorden van de kijkers thuis:
Mijn hut schoonmaken moet ik nog wel zelf doen. De was wordt, tegen alle verwachtingen in, wel voor me gedaan.

En de opmerking 'houd het roer maar recht' doet me ineens denken aan wat we drie dagen geleden hoorden. We voeren (en varen nog steeds) naast een zusterschip van dezelfde rederij, de Maersk Savannah. Ze hadden 2,5 week geleden een black-out (dwz alle stroom is uitgevallen aan boord). De storing heeft het e.e.a. aan elektronica laten doorbranden. Dat heeft als gevolg dat ze de stuurautomaat niet kunnen gebruiken (dat is de computer die de roerstand berekent en doorgeeft aan de stuurmachine). Al die tijd staat er dus 24u (en soms 25u) per dag een Indonesiër aan het roer. De nieuwe onderdelen komen over twee weken als ze in Duitsland zijn.

Dit schip heeft trouwens ook al even een gebrek, namelijk de stuurboord 'gangway'. Dat is een ongeveer 20 meter lange aluminium trap die we langs het schip hangen om van het schip op de kade te kunnen komen. De vorige keer in Europa, zo'n twee maanden geleden, hebben ze daar een ongelukje mee gehad. Wat er precies mee gebeurt is weet ik niet, maar hij was goed kapot. De komende keer in Rotterdam krijgen we de nieuwe gangway. Tot die tijd moeten we de havenmeesters vragen of we bakboord langszij kunnen, anders kunnen we het schip niet af. Gelukkig is dat nu nog maar één haven. Sommige havens doen daar heel moeilijk over, omdat de containers ook een voor en achterkant hebben. Ligt het schip andersom, dan moeten ook alle containers achterstevoren op vrachtwagens worden aangevoerd naar de kraan, of moeten de vrachtwagens in de andere richting onder de kranen aan komen rijden.



  • 03 Augustus 2009 - 19:24

    Papa:

    Dat is weer een mooi verhaal Yorick ! Die nieuwe trap in Rotterdam komen we graag inwijden :)

    groetjes - tot dan !

  • 04 Augustus 2009 - 14:22

    Atty:

    Hoi Yorick,

    Je hebt alweer het nodige meegemaakt in de korte tijd dat je op dit schip vaart. Je schrijft dat je nu op weg bent naar Engeland, was het niet mogelijk om daar op te stappen? Het scheelt natuurlijk vaaruren, maar ook een lange vliegreis. Nog een goede vaart toegewenst tot de volgende haven.

    groetjes Atty

  • 05 Augustus 2009 - 09:45

    Merel:

    hey yorrick,
    veilig door aden gevaren?
    ik ga zaterdag ook aan boord, eindelijk! :)
    goeie stage enzo!
    tot volgend jaar

  • 06 Augustus 2009 - 12:09

    Bert Esveld:

    Hai die Yorick,

    Ff een mailtje uit het warme NL. Hoe gaat het daar op het schip op weg naar Europa? Ik moet je trouwens de groeten doen van Dirk Dirkmaat en je veel succes wensen met je stage. Hij is vorige week bij ons loods geworden met uitstekende resultaten ik heb hem namens jou ook daarmee gefeliciteerd, ik neem aan dat dat wel oke is. Leer je nog wat bij of is het allemaal al bekend wat je moet doen?

    Ik hoor wel van je
    groet Bert.

  • 17 Augustus 2009 - 17:44

    Opa En Oma Esveld:

    Hallo Yorick

    Wat een verhaal weer!.
    Youw leventje aan boord is nu niet bepaald saai te noemen en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.Nog heel veel succes met je stage en van ons een hartelijke groet. Dag O en O.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

2

-

Recente Reisverslagen:

07 December 2009

Weer thuis

28 November 2009

2000 kippen

14 November 2009

Chinezen

09 November 2009

De Golf van Aden voorbij

30 Oktober 2009

Op jacht
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 107322

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: