Heldere groentensoep - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu Heldere groentensoep - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu

Heldere groentensoep

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

28 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Batam, Indonesië
Maandag 28 mei 2012
2220u GMT+7


Heldere groentesoep


Donderdagmiddag ben ik weer van huis vertrokken. Met de nachtvlucht kwam ik vrijdagmiddag aan in Singapore. Vanaf daar kon ik met de snelle veerdienst naar Batam in Indonesië. Ik kwam ’s avonds net op tijd aan boord om nog van het warme avondmaal te kunnen genieten. De kok waarmee ik bijna 3 maanden op de Fjell heb gezeten blijkt nu hier aan boord te zijn. Wat eten betreft zit het dus zeker goed!

De Fjord ligt aan een grote werf, waar onderdelen van de LNG-fabriek (LNG; Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar gemaakt aardgas) gemaakt worden. We vervoeren dit keer grote stalen frames met daarin grote leidingen.

De maatregelen die getroffen worden om te voorkomen dat inheemse diersoorten meereizen naar Australië zijn extreem.
Het hele schip hangt, aan de buitenkant, vol met plakstrips, die moeten voorkomen dat kruipende diertjes zich kunnen verstoppen. De loopbrug zit ook vol plakstrips. Voordat iemand aan boord mag stappen moeten de schoenen gewassen worden in een chemisch pierenbadje en worden afgeborsteld. Om het schip binnen te komen wordt je onderzocht in een speciale quarantainecontainer, een airconditioned wachthuis van de quarantaineofficier. Nog een keer de schoenen poetsen is een minimale vereiste.
Voor vertrek wordt het hele schip aan de buitenkant grondig gepoetst. Alle hoekjes worden onderzocht op de aanwezigheid van vogelnestjes. Die vogels zouden achter hun nesten aan mee kunnen vliegen naar Australië. En wie weet wat voor ziekten er in de takjes van het nest zitten…
De overige 98% van de maatregelen zal ik jullie besparen.

De voortstuwingsinstallatie geeft wat problemen dus daar zijn we lekker druk mee. Vanavond is de eerste avond dat ik vrij ben, tenminste, ik moet straks nog wel m’n wachtronde lopen. Pinksteren doen we hier niet aan. Zondag hebben we tot diep in de avond gewerkt.

Het drinkwater uit de tanks van dit schip is van belabberde kwaliteit. Het schip ligt meer stil dan dat het vaart. We kunnen alleen zelf water maken als we ver genoeg uit de kust zijn en daadwerkelijk varen. Dat is dus vaak niet mogelijk. De huidige voorraad water is leidingwater uit China. Daar stellen ze niet zoveel eisen aan de kwaliteit van het leidingwater, althans, dat blijkt nergens uit. Als ik onder de douche sta begint mijn maag zich telkens voor te bereiden op een heerlijke Hollandse maaltijd. Het water ruikt naar geschilde aardappels. Lekker douchen met groentesoep.

  • 28 Mei 2012 - 17:22

    Cor Lindgreen:

    Hi Yorick,
    Dat lijkt me een onmogelijke job,het schip te vrijwaren van alles wat kruipt en vliegt.Wij hebben hier al moeite om vliegen en muggen op afstand te houden.En wat dat water betreft,dat klinkt ook niet erg hoopvol.
    Ik wens je in ieder geval een goede vaart.
    Hartelijke groeten uit een zeer zonnig Hoofddorp.
    Cor Lindgreen

  • 08 Juni 2012 - 14:05

    Atty:

    Hoi Yorick,

    Tja, wat doe je eraan. Al die eisen, je hebt ze maar op te volgen. Heb op de TV wel eens gezien hoe het toe gaat op de luchthaven daar.
    Hopelijk heb je op je volgende adres beter douche water.
    Goede vaart.

    groetjes Atty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

6

Recente Reisverslagen:

01 September 2012

Sokken te koop

26 Augustus 2012

Vluchtgegevens

14 Augustus 2012

Gehecht geraakt

01 Augustus 2012

De laatste ronde

22 Juli 2012

Hollands weer
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 107313

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: