Heldere groentensoep - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu Heldere groentensoep - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yorick - WaarBenJij.nu

Heldere groentensoep

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

28 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Batam, Indonesië
Maandag 28 mei 2012
2220u GMT+7

Heldere groentesoep

Donderdagmiddag ben ik weer van huis vertrokken. Met de nachtvlucht kwam ik vrijdagmiddag aan in Singapore. Vanaf daar kon ik met de snelle veerdienst naar Batam in Indonesië. Ik kwam ’s avonds net op tijd aan boord om nog van het warme avondmaal te kunnen genieten. De kok waarmee ik bijna 3 maanden op de Fjell heb gezeten blijkt nu hier aan boord te zijn. Wat eten betreft zit het dus zeker goed!

De Fjord ligt aan een grote werf, waar onderdelen van de LNG-fabriek (LNG; Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar gemaakt aardgas) gemaakt worden. We vervoeren dit keer grote stalen frames met daarin grote leidingen.

De maatregelen die getroffen worden om te voorkomen dat inheemse diersoorten meereizen naar Australië zijn extreem.
Het hele schip hangt, aan de buitenkant, vol met plakstrips, die moeten voorkomen dat kruipende diertjes zich kunnen verstoppen. De loopbrug zit ook vol plakstrips. Voordat iemand aan boord mag stappen moeten de schoenen gewassen worden in een chemisch pierenbadje en worden afgeborsteld. Om het schip binnen te komen wordt je onderzocht in een speciale quarantainecontainer, een airconditioned wachthuis van de quarantaineofficier. Nog een keer de schoenen poetsen is een minimale vereiste.
Voor vertrek wordt het hele schip aan de buitenkant grondig gepoetst. Alle hoekjes worden onderzocht op de aanwezigheid van vogelnestjes. Die vogels zouden achter hun nesten aan mee kunnen vliegen naar Australië. En wie weet wat voor ziekten er in de takjes van het nest zitten…
De overige 98% van de maatregelen zal ik jullie besparen.

De voortstuwingsinstallatie geeft wat problemen dus daar zijn we lekker druk mee. Vanavond is de eerste avond dat ik vrij ben, tenminste, ik moet straks nog wel m’n wachtronde lopen. Pinksteren doen we hier niet aan. Zondag hebben we tot diep in de avond gewerkt.

Het drinkwater uit de tanks van dit schip is van belabberde kwaliteit. Het schip ligt meer stil dan dat het vaart. We kunnen alleen zelf water maken als we ver genoeg uit de kust zijn en daadwerkelijk varen. Dat is dus vaak niet mogelijk. De huidige voorraad water is leidingwater uit China. Daar stellen ze niet zoveel eisen aan de kwaliteit van het leidingwater, althans, dat blijkt nergens uit. Als ik onder de douche sta begint mijn maag zich telkens voor te bereiden op een heerlijke Hollandse maaltijd. Het water ruikt naar geschilde aardappels. Lekker douchen met groentesoep.

• 28 Mei 2012 - 17:22

Cor Lindgreen:

Hi Yorick,
    Dat lijkt me een onmogelijke job,het schip te vrijwaren van alles wat kruipt en vliegt.Wij hebben hier al moeite om vliegen en muggen op afstand te houden.En wat dat water betreft,dat klinkt ook niet erg hoopvol.
    Ik wens je in ieder geval een goede vaart.
    Hartelijke groeten uit een zeer zonnig Hoofddorp.
    Cor Lindgreen

• 08 Juni 2012 - 14:05

Atty:

Hoi Yorick,

Tja, wat doe je eraan. Al die eisen, je hebt ze maar op te volgen. Heb op de TV wel eens gezien hoe het toe gaat op de luchthaven daar.
    Hopelijk heb je op je volgende adres beter douche water.
    Goede vaart.

groetjes Atty