Op safari - Reisverslag uit Valletta, Malta van Yorick - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Valletta, Malta van Yorick - WaarBenJij.nu

Op safari

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

12 Januari 2012 | Malta, Valletta

Dinsdag 10 januari 2012
2120u GMT+1

Op safari

Al een dag of drie liggen we bij Palumbo Shipyard op Malta in het dok. De dokwerkers hadden 2 dagen nodig om het tere huidje te ontdoen van aangroei.
Gistermiddag hebben ze het dok weer vol laten lopen. We zouden eigenlijk
naar een ligplaats naast het dok gaan liggen, maar aangezien die bezet is liggen we nu nog steeds in het dok.

De plannen voor het laden zijn ook veranderd, maar dat zal geen verrassing zijn. Aanvankelijk zou het platform hoog op zijn poten gaan staan, wij zouden er dan onder varen en het platform laat zich dan weer zakken. Een dag of wat geleden kwamen ze er achter dat de poten van het platform waarschijnlijk weg- zakken in de bodem en zich dusdanig vastzuigen dat ze niet meer los komen.
Nu gaan we dus toch afzinken. Het platform trekt zijn poten zoveel mogelijk in (en blijft dan drijven). Wij zinken dan af (gedeeltelijk, zo is het plan), het platform trekken we boven het dek en dan komen we, met het platform aan dek, weer boven water. Tijdens het laden sta ik op de
stuurboords casing, zo’n rood-witte kolom achterop het schip. Ik bedien daar een lier om het platform aan boord te trekken. Het laden staat gepland voor komende donderdag.

In de haven dragen we tijdens het eten ons uniform. Een prachtig tweedelig
safaripak, voorzien van zwart met gouden streepjescode op de schouder. Ik
ben reeds voorzien van twee strepen per schouder. Boven de strepen staat op
mijn linker schouder een rechts-draaiende schroef, op mijn rechter schouder een linksdraaiende schroef. Of zitten ze dan verkeerd om? De nette schoenen ontbreken nog, dus voorlopig dragen we gewoon plastic badslippers. Net echt.

De laatste dagen, vooral de avonden, waren gezellig en druk. Na een avondje
stappen in Valletta, een uitgestelde aankomstborrel en een kick-off party
ben ik aardig gebroken. Net als de pomp die ik vanmiddag een onderhoudsbeurt gegeven heb. Bij het terugplaatsen brak die spontaan in tweeën bij het aandraaien van de laatste bout. Gelukkig hadden we een reserve pomphuis.

Tijd om een avondje rustig aan te doen.

• 12 Januari 2012 - 22:29

Atty:

Hoi Yorick,

Leuk zo'n reis- en laadschema dat steeds veranderd. Elke dag blijft een verrassing? Je verveeld je in ieder geval niet. Als je maar plezier hebt. veel succes met het vervolgen van de reis.

groetjes Atty

• 13 Januari 2012 - 07:53

Thuisfront:

ha Yorick, we zijn benieuwd of het mee te sjouwen platform de 'Energy Exerter' is die we via www.marinetraffic.com in de buurt van de Fjell zien dobberen.

groetjes,

je vader

• 14 Januari 2012 - 13:49

Niek:

Dag Yorick,
    Ik was ook al benieuwd of je inderdaad met die Energy Exerter op stap mag. De Fjord is zo te zien al eens met dat platform aan de wandel geweest. Maar die is wel wat groter en kan wat dieper zinken (zonder problemen).
    Die badslippers is geen probleem als ze maar mooi bij dat safaripakje passen en ook voorzien zijn van zo'n mooie streepjescode.

Groetjes,
    Niek

• 15 Januari 2012 - 09:36

Niek:

Dag Yorick,

We houden je wel een beetje in de gaten :-) Volgens een persbericht van 19-dec-2011 mag je de ENERGY EXERTER ergens naar een willekeurige have in Noord Europa brengen (of heb ik dat niet goed gelezen). Ik zou zeggen leg dat ding eens bij ons in de Strang, staat wel heel stoer!