Vlokjes - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Yorick - WaarBenJij.nu Vlokjes - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

18 Februari 2012 | Verenigd Koninkrijk, Dover

Dover Strait
Zaterdag 18 februari 2012
1915u GMT+1

Vlokjes

Hoog tijd weer voor een verhaaltje:
3 februari kwamen we tijdens een sneeuwbui aan in Rotterdam, wachtend op de beslissing of we al dan niet gingen lossen. Nadat er drie deadlines verstreken waren hebben de hoge heren besloten dat we het boorplatform toch gingen lossen. Afgelopen donderdag was het dan zover. Het lossen ging met een andere methode dan het laden. Wij zijn niet afgezonken om te lossen,
maar het platform is hoog op zijn poten gaan staan. Dat gaf ons de
mogelijkheid om er onder vandaan te varen.

Aansluitend hebben we gebunkerd en vrijdagochtend zijn we vertrokken.
Mogelijkerwijs komen we 7 maart aan in Pascagoula, USA. Maar het zou zomaar wat langer kunnen duren. Niets nieuws onder de zon.

Goed, even terug naar de tijd dat we in Rotterdam lagen. De eerste dagen
waren koud,dus de verwarming draaide volle bak. Met moeite konden we de
accommodatie enigszins warm houden.

Na een kleine week begon de gasolie (diesel) aardig op te raken, dus werd er nieuwe gebracht. Direct na het bunkeren begon de ketel te haperen: het brandstoffilter bleek vuil, kan gebeuren. Nieuwe filter erin en draaien maar. Niet veel later hield de ketel het weer voor gezien. Weer naar het filter kijken: één klomp paraffine (kaarsvet).Oeps, deze partij gasolie blijkt niet bepaald koude bestendig, want het vlokt al bij +8 graden.
Gelukkig bleef de hulpmotor, die het schip van elektriciteit voorziet, wel
draaien. Terwijl wij ons in het zweet werkten om de ketel aan de praat te krijgen werd het in de accommodatie alsmaar kouder. Maar dat heeft ook voordelen: ook het bier dat buiten de koelkast bewaard werd had de perfecte temperatuur om geconsumeerd te worden.

Ondertussen stond het boorplatform nog levenloos bij ons aan dek. Als
mosterd na de maaltijd werd een pallet met tientallen jerrycans antivries naar het platform gebracht. Maar ja, die antivries werkt natuurlijk pas als
je het vermengt met het water dat niet mag bevriezen. En dat mengen kun je beter doen voordat alles bevriest. Afijn, een generatorset in combinatie met 200 kW aan elektrische kachels was voldoende om na drie dagen de boel
ontdooid te krijgen.

Na 1,5 maand ‘haven liggen’ en ‘goed weer varen’ is het weer even wennen om
met deze gemodificeerde sleepbak op de Noordzee en door het Kanaal te varen.
Slingerend, stampend en bovenal schuddend banen we ons een weg door de
golven.

Op naar het vliegveld…

• 18 Februari 2012 - 20:57

Atty:

Hey Yorick,

Terwijl je ligt te wachten tot je mag lossen, heb je dan tijd om van boord te gaan? Je was wel "dicht" bij huis. Moet je nu eerst naar Amerika varen om daarna naar huis te mogen terug vliegen? Je moet wat voor je werk over hebben. Werk ze nog ff.

groetjes Atty