Druk, druk - Reisverslag uit Sluiskil, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu Druk, druk - Reisverslag uit Sluiskil, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu

Druk, druk

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

13 Februari 2011 | Nederland, Sluiskil

Sluiskil
zondag 13 februari 2011
1900u GMT+1

Na 12 dagen in het dok te hebben gelegen, ligt het schip weer waar ze
hoort: in het water. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat voor
metamorfose het schip heeft ondergaan. Vrijdag zijn alle resterende onderdelen van de hoofd- motor weer aan boord gehesen. De mannen van Wartsila werken alle dagen door om morgen de motor klaar te krijgen voor het proefdraaien. Als enig extern bedrijf waren zij ook vandaag weer vande partij. Vrijdag zijn ook de hulpmotoren weer teruggebracht en –geplaatst. Zodoende zijn we weer in staat om onszelf van eigen elektriciteit te voorzien. Het is natuurlijk heerlijk rustig in de machinekamer als de hulpmotoren uit staan, maar ook wat donkerder, omdateen aantal TL balken geen genoegen neemt met de 220V van de wal, daar ze 230V gewend zijn.
De hulpmotoren zien er ook als nieuw uit, maar dat zijn ze grotendeels
ook. Ieder onderdeel dat versleten kon zijn is vervangen. Sommige delen
waren er na 30000 draaiuren ook wel aan toe. (een automotor gaat na
ongeveer 5000 uren met een enkeltje op weg naar de scheermesjesfabriek)
Behalve dat de hulpmotoren er nieuw uit zien, klinken ze ook nieuw.
Voorheen maakten ze zoveel herrie dat het niet te doen was om zonder
gehoorbescherming de machinekamer door te lopen. Nu is het zonder
gehoorbescherming best te doen. Ondanks dat draag ik nog steeds trouw
mijn oorwarmers.
De hele week ben ik druk bezig om alle onderhoudsmonteurs op weg te
helpen en te assisteren. Ze vinden het allemaal wel erg makkelijk als
een Nederlands bemanningslid ze te woord staat. Ook morgen belooft weer
een erg drukke dag te worden, want er wordt de laatste hand gelegd aan
de hoofdmotor, boegschroef, kathodische bescherming, ballast- afsluiters en aan de regeltechniek voor de elektriciteitsvoorziening. Dit alles zorgt er natuurlijk wel voor dat verveling onmogelijk wordt, waardoor de dag in een vloek en een zucht voorbij is.

De plannen voor de volgende reis zijn inmiddels bekend.
Maandagmiddag/avond vertrekken we uit Sluiskil en zetten we koers naar
Rotterdam. In de eerste helft van de nacht komen we daar al aan, en gaan
we langszij bij een grote bulk- carrier. Vanaf dat grote schip wordt er zout overgeladen naar onze ruimen. Dat zal ongeveer een halve dag in
beslag nemen. In die tijd moeten we ook onze voorraad brandstof bijvullen. Als de ruimen vol zitten zetten we koers naar Malmö, Zweden. Dat is iets meer dan twee dagen varen.

Groetjes,
Yorick

• 13 Februari 2011 - 21:23

Atty:

Hoi Yorick,

Je schrijft boven aan het begin van je verhaal dat het druk is. Maar ondanks dat heb je nog steeds tijd om een verslag te schrijven. Het geeft vast een prettig gevoel om in zo'n gereviseerd schip te varen. Ook minder herrie is vast prettig. Een goede vaart.

groetjes Atty

• 13 Februari 2011 - 21:29

Ingrid:

Hoi Yorick,
    Malmö? Dus niet het zonnige zuiden zoals gedacht. Maar nietemin een leuke bestemming.
    Je zal wel blij zijn als je weer lekker kan gaan varen. Eindelijk weer je eigen machinekamer terug.
    Goede vaart naar Zweden en groetjes uit Hoofddorp,
    Ingrid