Op het droge - Reisverslag uit Sluiskil, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu Op het droge - Reisverslag uit Sluiskil, Nederland van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

09 Februari 2011 | Nederland, Sluiskil

Sluiskil
dinsdag 8 februari 2011
2130 GMT+1

Op het droge

Inmiddels liggen we alweer een weekje op het droge. Vanaf de brug hebben we een prachtig uitzicht over het plaatsje Sluiskil. Omgekeerd heeft Sluiskil een steeds beter wordend uitzicht op de Koningsborg.
Alle roestplekken zijn weggeschuurd en voorzien van primer, en het hele
schip heeft inmiddels al een eerste toplaag. De komende dagen wordt de
verf op de romp netjes afgewerkt en zijn de naam en thuishaven weer
leesbaar.Tot zover het (grotendeels) cosmetische gedeelte van de dokbeurt.
Binnen wordt in alle hoekjes en gaten van het schip gewerkt. Her en der worden pijpleidingen gerepareerd, vervangen of extra aangelegd. Diverse tanks worden van binnen geïnspecteerd. In de machine- kamer is het de hele dag druk. Normaal lopen we daar met z’n drieën, maar tijdens deze dokking lopen er gemiddeld zes man extra. Vier van die mannen zijn continu aan het sleutelen aan de hoofdmotor. De meest vitale onderdelen zijn gedemonteerd en op een werkplaats aan de wal gereviseerd. Af en toe
komen wat van die onderdelen terug en wordt de motor weer als dusdanig
herkenbaar.
De hulpmotoren (die voor de elektriciteit zorgen) zijn op de eerste dag van boord gehaald. Deze worden in een andere werkplaats volledig uit elkaar gehaald en komen als bijna nieuw weer bij ons terug. Tot die tijd krijgen we onze elektriciteit van de wal. Tegen mijn verwachting in hebben we weinig problemen met de walstroom- voorziening. Toevallig viel net de stoom uit toen ik begon met het typen van dit verslag, maar dat
is de eerste keer sinds we hier liggen. Eigenlijk is het ook de eerste keer sinds ik hier aan boord zit, dat onverwachts al het licht uit ging. Ondanks dat het dus een zeldzaam probleem is, heb ik altijd een klein zaklampje klaar liggen voor zulk soort situaties. Tot het moment dat de noodgenerator aan gaat (30 seconden) blijft het donker en stil.

Gisteren zouden we drinkwater van de wal krijgen om onze drinkwatertanks
op te vullen. De slangen lagen al klaar dus ik heb nog snel wat
desinfecteermiddel (soort van chloor) in de tanks gegoten. Dat doe ik altijd voor het opvullen zodat het goed kan vermengen. Vlak daarna bleek echter dat de leidingen op de wal kapot waren. We moesten dus een dagje wachten op het verse water. Gisteravond hoefden we dus geen shampoo of doucheschuim te gebruiken, want van de overdosis chloor werd je ook wel schoon.

Atty stelde bij het vorige bericht de vraag of er veel werk aan de
winkel is, of dat het een soort APK is. Eigenlijk is dat allebei zo. Je
kunt het een beetje zien als een grote beurt en APK in één. Veel
onderdelen moeten met een bepaalde regelmaat onderhouden worden. De verf
aan de buitenkant van het schip moet bijvoorbeeld elke 3 jaar opnieuw
aangebracht worden. De hulpmotoren zijn aan hun 30000 uren beurt toe. De
hoofdmotor heeft inmiddels meer dan 71000 uur gedraaid en vraagt ook om
het nodige onderhoud.
Het klassebureau (simpel gezegd: de vertegenwoordiger van de verzekeraar) komt aan boord om diverse onderdelen te controleren. Ze
kijken onder andere of alle veiligheidssystemen wel goed zijn
onderhouden en in sommige gevallen moeten we dat demonstreren.
Verder zijn er een aantal systemen/werktuigen/onderdelen die niet goed functioneren. Die worden gerepareerd door de fabrikant of door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn.

Groetjes

Yorick

• 09 Februari 2011 - 18:10

Atty:

Hey Yorick,

Bedankt voor het antwoord op m'n vraag. Zo te lezen heb je genoeg te doen en hoef je je niet te vervelen. Je zal ongetwijfeld ook wel tijd hebben om even aan wal te gaan voor wat ontspanning. Veel succes met het opknappen van het schip, en daarna een goede vaart.

groetjes Atty