Kameel overboord! - Reisverslag uit Valletta, Malta van Yorick - WaarBenJij.nu Kameel overboord! - Reisverslag uit Valletta, Malta van Yorick - WaarBenJij.nu

Kameel overboord!

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

17 Januari 2012 | Malta, Valletta

Middellandse Zee
Maandag 16 januari 2012
1920u GMT+1

Kameel overboord!

Ontdaan van alle mossels en aanverwanten, vertrokken we afgelopen woensdag uit het dok om een halve mijl verderop weer neer te strijken om te gaan laden. Net binnen de pieren gingen we voor anker. Ditmaal met beide ankers
aan de voorkant en twee staaldraden naar de wal vanaf het achterschip.
Donderdagnacht zijn de stuurlui begonnen met het onder water brengen van het schip. Netjes op tijd lagen we klaar met 9 meter water boven het dek. Het booreiland dat we gingen laden, de “Energy Exerter” kwam met ruim een uur vertraging bij ons aan, vergezeld door drie sleepboten. Ondanks dat een boorplatform een schip is, kan het niet zelf varen. Toen was het voor iedereen tijd om zijn plaats in te nemen. Ik stond samen met een matroos aan de lier op de stuurboords casing; zo’n drijfkolom achterop. Op alle vier de
hoeken van het dek staat een grote lier. Het platform werd eerst in de buurt gebracht door de sleepboten. Toen werden één voor één de staaldraden vanaf de lier met de werkboot naar het platform gevaren. Langzaam en gecontroleerd hebben we het platform boven het dek
gesleept en op enkele centimeters nauwkeurig boven dek gepositioneerd.
Toen het platform eenmaal in positie was hebben we weer wat ballastwater uit het schip gepompt om langzaam omhoog te komen. ’s Middags kon worden begonnen met het zeevast zetten van het platform. Dit gebeurt door zware stalen frames (de zeevasten) tegen het platform aan te zetten en ze vervolgens vast te lassen aan dek. Om die zeevasten te verplaatsen hebben we een kar, die de zeevasten kan optillen. Deze kar noemen we, vraag me niet waarom, de kameel. Op een zeker moment ging de kameel uit zichzelf aan de wandel, viel overboord en verdween in het diepe.

Enkele foto’s van het laden zijn te vinden op www.maltashipphotos.com

We zijn nu op volle kracht onderweg naar Rotterdam. Of we daadwerkelijk naar Rotterdam gaan is vooralsnog niet bekend. Misschien moeten we alsnog naar Schotland. Als we naar Rotterdam gaan komen we daar 27 januari aan, volgens de kapitein. Het is altijd de vraag wanneer we aankomen, zeker omdat we met
deze lading niet met slecht weer mogen varen. Mogelijk moeten we ergens wachten op beter weer. Daarom houden we een aankomstpool. Met een inzet van drie flesjes bier bedenkt iedereen een unieke aankomstdag en –tijd.




  • 18 Januari 2012 - 12:56

    Vivian:

    Nu ben ik dus wel benieuwd welke aankomstdag en -tijd jij hebt ingezet! :-) Wat gebeurt er als niemand de goede tijd heeft geraden? Dan houdt iedereen zijn eigen flesjes? :-)
    Tot gauw!
    Je zusje

  • 18 Januari 2012 - 13:51

    Atty:

    Hoi Yorick,

    Hopelijk heb je geen last van claustrofobie, je zit als het ware in een duikboot. denk ik. Goede reis op weg naar Rotterdam, of waar dan ook heen. Veel succes met het winnen van het bier.

    groetjes Atty

  • 21 Januari 2012 - 18:59

    Niek:

    Dag Yorick,

    Ik heb de foto's van het laden gezien, het verbaast me niet echt dat je met een dergelijk ding achterop met slecht weer niet mag/kunt varen. Het is toch een heel gevaarte, zeker nu het een beetje los staat omdat er kameel overboord is gegaan en je de laatste zeevasten op je nek moest nemen om ze op de juiste plaats te krijgen. Dat is waarschijnlijk niet gebeurd :-)
    Maar wat is de reden van extra rond rondje voor de oostkust van Spanje? Vaart maken om door de Straat Van Gibraltar te schieten?

    Groetjes,

    Niek

  • 22 Januari 2012 - 18:11

    Cor Lindgreen:

    Hi Yorick,
    Je vader stuurde mij per e-mail je recente reisverslag toe en ik zie dat ik ook voorgaande reisverslagen kan downloaden.Zal ik een dezer dagen zeereker doen. Je webside ziet er fantastisch uit. Nog een paar dagen en het is 27 januari en weet je waar je aan land mag,of is het juist de bedoeling dat je verplicht aan boord blijft? En jij maar hopen dat je de bierprijs wint.Goede vaart! vr,gr,C.L.

  • 27 Januari 2012 - 13:16

    Cor Lindgreen:

    Hi Yorick,
    Bedankt voorn je mailtjeover de aan boord gekomen apenkooien.De link waar ik op moest klikken leverde me het verslag van onze ruimtevaarder Kuiper op.Die zit uiteraard op een heel andere koers dan jij.Gelukkig kon ik via de link uit het door mij bewaarde mailtje van je vader weer op deze pagina komen.
    Het is vandaag 27 januari.Wie heeft de bierweddenschap gewonnen?vr.gr.CL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Valletta

5

-

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2012

Afmonsteren

12 Maart 2012

De laatste mijlen

05 Maart 2012

Barbecue

27 Februari 2012

Weekend op zee

18 Februari 2012

Vlokjes
Yorick

Deze weblog heb ik aangemaakt voor mijn stage. Ik volgde de opleiding Maritiem Officier aan de Hogeschool van Amsterdam; In feite is dat de huidige 'Hogere Zeevaartschool Amsterdam'. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en vaar ik als scheepswerktuigkundige de wereld over.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 107284

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 28 Mei 2013

Alweer een nieuwe reis

26 Oktober 2012 - 01 December 2012

7

05 December 2011 - 20 Maart 2012

5

16 Mei 2011 - 12 September 2011

4

22 November 2010 - 05 Maart 2011

3

22 Juli 2009 - 04 December 2009

2

23 Januari 2008 - 07 Juli 2008

1

24 Mei 2012 - 30 November -0001

6

Landen bezocht: