Stormpje - Reisverslag uit Freeport, Bahama's van Yorick - WaarBenJij.nu Stormpje - Reisverslag uit Freeport, Bahama's van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

29 Augustus 2011 | Bahama's, Freeport

Ankerplaats Freeport, Bahama's
zondag 28 augustus 2011
1945u GMT-4

Stormpje

Weer levert het bunkeren de nodige(?) vertraging op.
Woensdagmiddag zouden we aankomen bij Freeport om 200 ton brandstof te
bunkeren. 2 uur voor aankomst werden we gesommeerd om te draaien en koers
te zetten naar de Golf van Mexico. Aldaar, ongeveer 100 mijl ten
zuidzuidwesten van Miami, moesten we wachten totdat “hurricane Irene”
voorbij trok. Vrijdag was het dan eindelijk zover, we konden rustig aan
richting Freeport varen. Bij aankomst was de zee nog te onrustig om voor anker te gaan, dus we hebben nog 5 uur doelloos rondjes gevaren.
Halverwege de avond was de zee wat tot bedaren gekomen en kon de spijker
naar de bodem.
Tja, en nu liggen we hier nog steeds. Het duurde een dag voordat we iemand te pakken konden krijgen van de havendienst, agent of loods. Gisteren was er dan eindelijk een teken van leven. De agent vertelde ons dat ze “voor morgen” (zondag) nog de brandstof kwamen brengen. Niet dus… Vanmorgen weer een mail: ‘jullie krijgen de 28e ’s middags/’s avonds de brandstof’. Niet dus… Vanmiddag weer een mail: de 29e ’s middags/’s avonds. Eerst zien, dan
geloven…

Gisteravond was er nog even spanning en sensatie toen het schip naast ons
een krabbend anker kreeg. Langzaam maar zeker kwam onze buurman dichter
bij. Wij snel de motor gestart, de bootsman naar de bak om zo nodig de
ankerlier te bedienen en alle matrozen met wrijfhouten stand-by om zo nodig de schade van een aanvaring te beperken. Gelukkig kwam het niet
zover. De buurman kon net op tijd weg komen.

Elke dag dat we hier langer liggen betekent een dag later aankomst in
Antwerpen. Als we morgen gaan bunkeren, zijn we er misschien in het
weekend van 10 september.

Nog 4000 mijl te gaan…

Groetjes,

Yorick

• 29 Augustus 2011 - 11:46

Atty:

Hoi Yorick,

Wat een storm al niet teweeg brengt. Je kan er maar op wachten totdat het voorbij is. En dan wordt er maar steeds geen brandstof gebracht. Je moet wel over veel geduld beschikken. Vervelende bijkomstigheid is dat je "wat" later thuis komt, of het "gaspedaal" wat dieper intrappen om de verloren tijd in te halen. Goede voortzetting van de reis.

groetjes Atty

• 31 Augustus 2011 - 20:39

Jacolien:

Hallo,
    Wat een pech Yorick en dan die Marieke die eerder naar huis ging.....
    Hopelijk zien jullie elkaar weer snel.
    Lieve groeten oma en ikke