Iemand nog een banaan? - Reisverslag uit Puerto Cortés, Honduras van Yorick - WaarBenJij.nu Iemand nog een banaan? - Reisverslag uit Puerto Cortés, Honduras van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

20 Augustus 2011 | Honduras, Puerto Cortés

Puerto Cortes
zaterdag 20 augustus 2011
1900u GMT-6

Iemand nog een banaan?

Af en toe lijkt het erop dat we vaker in de haven liggen dan dat we varen. Het grootste deel van vorige week lagen op de ankerplaats, dan wel voor de kant in Houston. Sinds dinsdagavond liggen we voor de kant in Puerto Cortes, Honduras.

Voor aankomst moesten we eerst een middag ten anker. Toen hebben we de gerepareerde ankerlier kunnen testen. Alles werkt naar behoren.
Tijdens het ankerliggen wilden we wat onderhoud doen aan de hoofdmotor. Er moesten een paar rubber ringen vervangen worden van de brandstofleidingen. In overleg met de kapitein mochten we ze set voor set vervangen, zodat, als dat nodig zou zijn, de motor snel gestart kon worden. Na de eerste set ringen te hebben vervangen begonnen we de volgende set te demonteren. Net op tijd kwam de hwtk naar me toe met de mededeling dat we over een uur weer de motor moesten starten. Gelukkig had ik toen nog niet de volgende set helemaal gedemonteerd, anders hadden we hard moeten doorwerken om de motor op tijd gestart te kunnen hebben. Toen we eenmaal voor de kant lagen zijn we weer verder gegaan met onderhoud.
Na een paar uur lossen wilde de havenmeester dat we een klein stukje verderop aan de kade gingen liggen. Normaal kun je met behulp van de trossen en lieren het schip wel zo’n stuk verplaatsen. Ware het niet dat er een knik (bocht) in de kade zit. Dan moet toch echt de motor weer gestart worden. Dus wij wederom alles snel in elkaar gezet en de motor gestart. Eenmaal op de nieuwe plek werd al duidelijk dat we niet veel later weer een stukje zouden moeten opschuiven. En jawel, ook daar zit weer een knik in de kade. Gelukkig is het nooit zover gekomen. We liggen nu nog steeds op dezelfde plek.

Het zeewater is hier, net als in Houston erg warm. De hulpmotoren, die het schip in de haven van elektriciteit voorzien, zorgen ervoor dat het water rond het schip nog meer opwarmt. Door dat extra warme zeewater werkt de koeling van de provisie niet goed, of helemaal niet. Zonder enig alarm loopt de temperatuur in de koel en vriesruimte langzaam op. In Houston lukte het helemaal niet om de installatie aan de praat te houden, terwijl we net proviand ingeslagen hadden voor de komende maand. Elke keer als de kraandrijvers pauze hadden, schakelde ik de kranen uit en zette ik een hulpmotor af. Dan kon de koel/vries installatie net zijn warmte kwijt en koelen de koel- en vriescel weer een beetje af.
Hier is het zeewater iets koeler. Genoeg om de vriescel aan de praat te houden. De koelcel werkt echter niet. We eten ons dus helemaal suf aan bananen. Die worden snel rijp als de koeling niet werkt.

Als het niet weer gaat regenen, zijn ze morgenavond klaar met laden. Dan kan de 15 dagen durende oversteek naar Europa beginnen. De eindbestemming is nog steeds Antwerpen. Zoals het er nu naar uit ziet hoeven we geen tussenhavens aan te lopen. Behalve voor het bunkeren dan, want met de resterende hoeveelheid brandstof halen we Europa niet. Er staat 200 ton brandstof voor ons klaar in Freeport, op de Bahamas. Hopen dat het bunkeren aldaar wat minder vertraging oplevert als vorige maand bij Las Palmas.
In principe zouden we 6 september in Antwerpen moeten kunnen zijn.

Ik heb op de dag van aankomst een dongle gehuurd bij de lokale dongleboer. Lekker internetten vanuit mijn hut dus. Ideaal. Zodoende heb ik ook een aantal foto’s geplaatst bij dit bericht.

Nog een kleine 5000 mijl te gaan…

Groetjes,

Yorick

• 21 Augustus 2011 - 09:33

Bert:

Bananen zijn best wel lekker, maar te veel bananen? Overigens om de hoek gaan zou ook toch met sleepboten kunnen, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan! Yorick hoop je snel weer te zien.
    Groetjes, Bert.

• 28 Augustus 2011 - 15:07

Roel En Grietje:

Hoi Jorick,
    Inderdaad, als je straks weer in Dronten bent kun je geen banaan meer zien! Als het goed is ben je nu onderweg naar Europa waar je 6 september in Antwerpen hoopt aan te meren. Wat gaat de tijd toch snel! Hier in Dronten gaat alles z'n gangetje. We zitten nu aan de borrel( zondagmiddag) en het regent weer, nog steeds, wat moeten we er van maken. Niet te geloven! Jij hebt in ieder geval warmte op je huid gehad, als we dat zo lezen. Je kunt aan jullie roeiboot zien hoeveel water er hier gevallen is! Als je weer aan de Ankerplaats bent kletsen we weer bij onder het genot van een Scout van Dronten.
    Hartelijk groet van Roel en Grietje

• 29 Augustus 2011 - 11:38

Atty:

Hey Yorick,

Het snel vervangen van de rubberen ringen is een goede oefening voor het Guinness Book of Records. Wel een uitdaging.

groetjes Atty