Geen nieuwe paus - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Yorick - WaarBenJij.nu Geen nieuwe paus - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Yorick - WaarBenJij.nu

Door: Yorick

Blijf op de hoogte en volg Yorick

08 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Houston

Ankerplaats Houston
zondag 7 augustus 2011
1800u GMT-5

Geen nieuwe paus

Sinds gisteren liggen we voor anker bij Houston. We moeten even wachten
tot een ander schip, dat nu op onze ligplaats ligt, klaar is met lossen.
Waarschijnlijk gaan we vanavond laat ankerop.
We gaan eerst alle resterende lading van deze reis lossen en aansluitend
laden voor Puerto Cortes, Honduras. Dan moet er weer een reisje naar
Europa komen. Mogelijk varen we vanaf Honduras leeg naar New Orleans om op de Mississippi te laden voor Antwerpen. Maar niets is zeker…

Gisteren hebben we gebarbecued. Deze keer ’s avonds in plaats van ’s
middags want Indonesië houdt ramadan, behalve de katholieke matroos. Vlak voor zonsondergang werd de barbecue afgeladen met vlees en enkele ogenblikken later was Indonesië ineens verdwenen. Behalve dan die ene matroos, die tijdens het gebed van zijn collega’s over het vlees waakte.
Zonder zon en in de wind was het met 32 graden best dragelijk weer.

In Houston krijgen we een grote bemanningswisseling. Drie officieren gaan naar huis en er komen er vier voor terug. Helaas wordt dit weer een
oostblok invasie. Twee Nederlanders worden afgelost door Russen, de Rus
wordt vervangen door een andere Rus en de vierde is een Indonesiër. Straks zijn de kapitein en ik de enige Nederlanders.

De afgelopen week hebben we lopen stoeien met de ketel, want die
produceerde grote zwarte rookwolken. De mannen van dek waren daar
natuurlijk dolblij mee, want het achterdek moet weer opnieuw gewassen
worden. Dat ligt namelijk bezaaid met roetdeeltjes. Na het starten van de hoofdmotor beginnen ze pas met schoon- maken, want bij het starten van de
hoofdmotor komen er ook de nodige roetdeeltjes uit de schoorsteen.
Inmiddels draait de ketel weer zoals het hoort: smokeless.
En voor degenen die de scheepvaart nu ineens de stempel ‘vervuiler’
opdrukt: het blijft met afstand de milieuvriendelijkste manier van
transport.

Groetjes,

Yorick

• 08 Augustus 2011 - 10:03

Atty:

Hey Yorick,

Dat was vast een smakelijke maaltijd, zo'n BBQ.
    Misschien kun je de bemanning wat Nederlands leren. Weer eens wat anders dan onderdelen repareren.

groetjes Atty

• 08 Augustus 2011 - 11:16

Je Vader:

ja Yorick,
    geen nieuwe Paus en toch witte rook of is het andersom: witte rook en toch geen nieuwe Paus ?
    Wees maar blij dat je pas mag BBQ -en in het donker, anders zouden de sateetjes op je bord nog aanbranden :)

• 11 Augustus 2011 - 17:07

Rob :

Gaan jullie met z'n alle het dek schrobben, of hoef jij dat niet meer te doen ? Is het bij jullie zo dat degene die de troep/roet maakt het ook schoon maakt?
    Een plezierige vaart!!!