Feestvarken - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu Feestvarken - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Yorick - WaarBenJij.nu

Feestvarken

Blijf op de hoogte en volg Yorick

24 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Ook al komt een boot net van de helling rollen, sommige werktuigen zijn geen lang leven beschoren. In ons geval gaat het om de poepdoos, de installatie die het toiletwater behandeld voordat het overboord gaat. De originele was niet goed, dus maar een nieuwe. Dat klinkt simpel maar levert wel de nodige uitdagingen op. De oude poepdoos laten verdwijnen is niet zo moeilijk: een kwestie van kabels afkoppelen en alle losse onderdelen zoals leidingen en pompen losbouten. Dan blijft er alleen een tank over van pakweg 1,5x2,5x1,5m; voor een fitter (lasser/vakman) gewapend met snijbrander een ‘koud’ kunstje om die tot hapklare brokken te verwerken. De volgende uitdaging is om de nieuwe tank de machinekamer in te krijgen. Deze is even groot als de vorige, maar bestaat uit drie tanks die later aan elkaar verbonden worden. Door deze onderverdeling is het gewicht, enkele honderden kilo’s per tank, te overzien. In principe zijn de tanks zo ontworpen dat ze door een deuropening passen. In principe dan. De eerste deur is extra breed, maar door een hoge drempel is de hoogte aan de krappe kant. De volgende deur is een ‘gewone’ binnendeur. De tank past er gemakkelijk doorheen, maar de uitstekende delen niet. Dan maar het deurkozijn eruit en de snijbrander bij de hand om zonodig de deuropening nog iets groter te maken. Uiteindelijk was de snijbrander hier niet nodig, want er was maarliefst 1mm speling aan iedere kant.

Het kerstfeest is in aantocht. De kok is elke dag extra druk in de weer om alle voorbereidingen te treffen. In de machinekamer houden wij nauwgezet in de gaten wat zich in het kombuis afspeelt. Niet dat we keus hebben, want de lucht uit de wasemkap van het kombuis vind altijd zijn weg richting de machinekamerventilatoren. Zodoende kunnen wij 10 dekken lager ruiken wat er op het menu staat. Zo ook enkele dagen geleden toen het kerstbrood werd gebakken. Ik ben toen even een kijkje gaan nemen in het kombuis en zag daar zes vers gebakken kerstbroden liggen, model XXL. In de oven lagen er nog zes. En alsof dat nog niet genoeg is, lagen er nog 6 stukken deeg te wachten op een plekje in de oven.

De filipijnen hebben met de kerst hun eigen specialiteit, de suggling pig. Dit jaar is er een exemplaar geleverd dat bij lange na niet in de oven past. De fitter is al een dag bezig geweest om een groot spit te maken om het varken aan dek te kunnen bereiden, boven een houtskoolvuurtje. Foto’s volgen...

Kerstavond vieren wij zo op onze eigen manier. Er is geen reden om nog langer hier aan de kade te liggen dus de hoogste tijd om een plekje buitengaats te bemachtigen. Na een avondje varen ligt de spijker weer in de zeebodem en is het hier inmiddels eerste kerstdag.

Fijne kerst iedereen!

• 06 Januari 2014 - 16:51

Cor Lindgreen:

Dat was welweer een mooi verhaal,waar duidelijk een luchtje aan zat.Ik was sinds 24 december verstoken van internet,is vandaag weer hersteld.Wens je een heel goed 2014. Hartelijke groeten,Cor Lindgreen

• 15 Maart 2014 - 20:06

Oma:

Hallo Yorick,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop je gauw weer te zien,
    Liefs, oma